Epistler omkring Thelema |
Liber CL - De Lege Libellum |
|
Den lille bog om loven |
Om Frihed (Liberty) | Om Kærlighed (Love) |
Om Kærlighed (Love)
Det er skrevet
at "Kærlighed er loven, kærlighed under vilje.". Heri er
en Arkanum skjult, for i det Græske Sprog er AGAPE, Kærlighed, af
samme numeriske værdi som THELEMA, Vilje. Herved forstår vi at den Universelle
Vilje er af Kærlighedsnatur.
Nå, Kærlighed er tilpasning i ekstase af To der vil blive Et. Det er således en Universel formel for Høj Magik. For se nu hvordan alle ting der er i sorg forårsaget af adskillelse, nødvendigvis må ville Enhed som deres medicin.
Også her demonstrerer Naturen for den der søger Visdom ved hendes
bryst: for ved forening af elementer af modsatrettede polariteter er der en stråleglans
af varme, af lys og af elektricitet. Således ser vi også i menneskeheden den spirituelle
frugt af poesi og alt geni, der rejser sig fra sæden af hvad, der
kun er en dyrisk gestus, i opfattelsen hos de som er skolet i Filosofi. Og det bør
fremhæves stærkt, at de mest voldsomme og guddommelige lidenskaber er dem
mellem mennesker af fuldstændigt uharmoniske naturer.
Men nu vil jeg
gerne have jer til at vide, at i sindet er der ingen sådanne begrænsninger med
hensyn til arter, der forhindrer en mand i at blive forelsket i et ubesjælet
objekt, eller en idé. Thi for den der på nogen måde er fremskreden på
Meditationens Vej, synes det, at alle objekter med undtagelse af det Ene Objekt
er smagløse, selv de der tidligere forekom som del af hans tilfældige ønsker
til Viljen. Så derfor må alle objekter begribes i Sindet, og hedes i den
syvfoldige Kærlighedsovn, indtil de forenes ved eksplosioner af ekstase, og
forsvinder, fordi de, som ufuldstændige, bliver ganske ødelagt i skabelsen af
Foreningens Fuldkommenhed, som også Elskeren og den Elskedes person
sammensmeltes i Kærlighedens Spirituelle guld, som ikke kender nogen person,
men omfatter alle.
Dog siden hver
stjerne kun er en stjerne, og at foreningen af ligegyldigt hvilke to kun er
partiel henrykkelse, således må aspiranten til vor hellige Videnskab og Kunst
konstant vokse ved denne metode af idéassimilation, så at han sluttelig,
bliver i stand til at opfatte Universet i én tanke, så han kan springe frem på
Det med sit Selvs massive vold, og ved at ødelægge begge disse, blive den Enhed
hvis navn er Ingen Ting. Søg eder derfor alle konstant, at forene jer selv i
henrykkelse med en og alle ting der er, og det med den yderste lidenskab og lyst
ved Forening. For at opnå dette tag da især alle sådanne ting der naturligt
er frastødende. For det som er behageligt bliver let assimileret, og uden
ekstase: det er i omformningen af det rædderlige og afskyelige ind i Den
Elskede at Selvet bliver rystet til roden af Kærlighed.
Således ser vi
også i menneskelig kærlighed at middelmådigheder blandt mænd passer med nul
kvinder: men Historien lærer os at verdens øverste mestre altid udsøger de
frygteligste og mest forfærdelige skabninger til deres elskerinder, idet de
endda overtræder de begrænsende love om køn og arter i deres nødvendighed
for at overskride normalitet. Det er ikke nok i sådanne naturer at ophidse lyst
eller lidenskab: forestillingskraften selv må blive opflammet med ethvert
middel.
For os altså,
frigjort fra al nederdrægtig lov, hvad skal vi gøre for at tilfredsstille vor
Vilje til Enhed? Ingen mindre elskerinde end Universet: ingen tranghed mere
ulveagtig end det Uendelige Rum: ingen voldtægtens nat som ikke er
ligestillet med Evighed!
Betænk at da Kærlighed
har magt til at frembringe al Ekstase, således er Kærligheds fravær den værste
hunger. Den der er snydt i kærlighed lider virkelig, men den der ikke aktivt
har denne lidenskab i sit hjerte for et eller andet objekt er udmattet af
hungerens smerte. Og dette stade kaldes mystisk 'Tørhed'. Herimod er
der, tror jeg, ingen anden kur end tålmodig udholdenhed i en Livsholdning.
Men denne tørhed
har sin dyd, derved at Sjælen renses for de ting der afsvækker Viljen: for når
tørken er helt igennem fuldkommen, så er det sikkert at sjælen på ingen måde
kan blive tilfreds, udover ved Udførelsen af Det Store Arbejde. Og dette er i
stærke sjæle en stimulering af Viljen. Det er Tørstens Ovn som opbrænder al
urenhed inden i os.
Men til hver
Viljeshandling korresponderer en speciel Tørhed: og som Kærlighed vokse inden
i jer, således gør óg lidelsen ved dens fravær. Være dette også en støtte
for jer i prøvelsen! Endvidere, jo stærkere afmagtens plage er, des hurtigere
og pludseligere er den sædvanligvis slået ned.
Her er Kærlighedens
metode i Meditation. Lad først aspiranten øve og dernæst disciplinere sig
selv i kunsten at fiksere opmærksomheden på en given ting, uden at tillade den
mindste tænkelige forstyrrelse.
Lad ham også udøve
den kunst der er Analysen af Ideer, og den at afslå at tillade sindet dets
naturlige reaktioner på dem, behagelige eller ubehagelige, og således fiksere
sig selv i Enkelhed og Ligegyldighed. Når disse ting er opnået til deres rette
tid, lad det da være kendt for dig, at alle idéer vil være blevet
ligestillede i din opfattelse, siden hver er enkel og hver er ligegyldig: enhver
af dem kan forblive i sindet som den vil uden at oprøres eller strides, eller
have tendenser til at skifte over i en anden. Men hver idé vil besidde en
speciel kvalitet fælles for alle: denne, at ikke én af nogen af dem er Selvet,
for så vidt at den bliver opfattet af Selvet som Noget Modsat.
Når indtrykket
af dette er grundigt og dybtgående i sin realisation, så er det øjeblikket
for aspiranten at dirigere sin Vilje til Kærlighed herpå, således at hele
hans bevidsthed finde fokus på denne Ene Idé. Og i starten kan den være
fikseret og død eller let opretholdt. Så kan den måske glide over i tørhed
eller i afsky. Så endelig, ved den pure vedbliven i denne Viljeshandling til Kærlighed,
vil Kærligheden selv rejse sig, som en fugl, som en flamme, som en sang, og
hele sjælen skal vinge en ildfuld sti af musik til Besættelsens Ultimative
Himmel.
Nå, i denne
metode er der mange veje og stier, nogle enkle og direkte, nogle skjulte og
mystiske, på samme måde som det er med menneskelig kærlighed, hvortil intet
menneske haver gjort så meget som det første udkast til et Kort: for Kærlighed
er uendelighed i variation på selv samme vis som Stjernerne. Af denne grund
lader jeg Kærligheden selv være mester i hjertet på hver og en af jer: for
han skal belære jer retteligt om I blot tjener ham med flid og hengivenhed selv
til lastefuldheden.
Ej heller skal I
vredes eller overraskes over de mærkværdige puds han vil spille: for Han er
lunefuld fyr og lystig, vis på Afrodite, Vor Frue, Hans søde Moders kneb: og
alle hans numre og ondskabsfuldheder er krydderier i en konfekt så snedig at
ingen kunst kan matche den.
Fryd jer derfor
ved al Hans leg, og tillad ikke på nogen måde jeres egen ilterhed, men glød
af stikkene fra hans pisk, og gør Latteren til et sakramente der bistår Kærlighed,
på samme vis som der i Vinen fra Rhinen har sprudlen og bid, som var de lægpræster
for dens Beruselses Ypperstepræst.
Det er også
passende at jeg skriver til jer om vigtigheden af Renhed i Kærlighed. Nå,
denne sag omhandle på ingen vis formålet eller metoden ved denne udøvelse:
det eneste essentielle er at intet fremmedelement bør trænge sig ind. Og dette
er af den allerstørste vigtighed for aspiranten i dette primære og verdslige
aspekt af hans arbejde i hvilket han etablerer sig selv i metoden via sine
naturlige tilbøjeligheder.
For vid, at alle
ting er masker eller symboler for den Ene Sandhed, og naturen tjener immer til
at udpege den højere fuldkommenhed under den lavere fuldkommenheds slør. Således
skal al den menneskelige Kærlighedens Kunst og Kraft tjene dig som en glyf: for
det er skrevet at Det som er foroven er lig det som er forneden.
Derfor er der
også passende for jer at tage jer i agt for ikke at fejle i denne renhedens affære.
For selv om hver akt skal være fuldstændig på sit eget plan, og ingen
indflydelse fra noget andet plan skal bringes ind til at indblandes eller
opblandes, for sådan er alt sammen urenhed, så bør dog hver akt i sig selv være
så komplet og fuldstændig at den er et spejl af fuldkommenheden på ethvert
andet plan, og derved bliver del af det rene Lys fra det højeste. Endvidere,
siden alle handlinger skal være handlinger fra Vilje i Frihed på et hvert
plan, er alle planer i virkeligheden kun et: og således skal det laveste udtryk
for enhver funktion af den Vilje på samme tid være et udtryk for den højeste
Vilje, eller eneste sande Vilje, som den der allerede er inddraget ved at
acceptere Loven.
Være det også
vel forstået af jer, at det ikke er nødvendigt eller rigtigt at udelukke
naturlig aktivitet af nogen art, som visse falske folk, åndens eunukker, på
det fæleste belærer om til ødelæggelse for mange. Fordi enhver ting
overhovedet indeholde sin egen fuldkommenhed passende til den, og at ringeagte fuld operation og funktion af en hvilken som helst del bringer forvrængning og
degeneration til helheden. Handl derfor på alle måder, men transformer
effekten af alle disse måder ind på Viljens Ene Vej. Og dette er muligt, fordi
alle veje i faktisk Sandhed er En Vej, idet Universet selv er Et og kun Et, og
dets fremtrædelse som Mangfoldighed den vigtigste illusion, som det er Kærlighedens
faktiske mål at forjage.
For ved opnåelse
af Kærlighed er der to principper, det at mestre og det at lyde. Men disses
natur er svær at forklare, for de er spidsfindige, og læres bedst af Kærligheden
Selv i løbet af Operationerne. Men det skal siges generelt at valget af den ene
formular eller den anden er automatisk, idet det bliver udarbejdet af den
inderste Vilje som er i live inden i jer. Søg derfor ikke bevidst at træffe
denne beslutning, for her er det ikke sandsynligt at sandt instinkt fejler.
Men nu slutter
jeg uden flere ord: for i vore Hellige Bøger er der skrevet mange detaljer om
den faktiske udøvelse af Kærlighed. Og af dem er de bedste og sandeste de som
er skrevet mest underfundigt i symbol og billede, især i Tragedie og Komedie,
for disse tings hele natur er af denne art, idet Livet selv blot er frugten af Kærlighedens
blomst.
Det er derfor om
Liv, at jeg nu nødvendigvis må skrive til jer, idet jeg ser, at ved hver
handling af Vilje i Kærlighed skaber I det, en essens mere mystisk og frydefuld
end I tænker, for dette som mennesker kalder Liv er blot en skygge af det sande
Liv, jeres fødselsret, og gaven fra Thelemas Lov.