Epistler omkring Thelema

PLIGT

(en kommentar til hovedreglerne for praktisk opførelse 
til efterlevelse for de, som anerkender Thelemas Lov.)  

Oversat af Frater Seshet

A

Din pligt over for dig selv

B

Din pligt over for andre individuelle mænd og kvinder

C

Din pligt over for menneskeheden

D

Din Pligt over for alle andre væsener og ting

”Gør hvad du vil skal være hele Loven.”  
”Der er ingen lov ud over Gør hvad du vil.”  
”[…] du har ingen anden ret end at følge din vilje.  følg den, og ingen anden skal sige nej.  For ren vilje, uformidlet af hensigt, befriet fra lyst til resultat, er hver måde perfekt.”  
”Kærlighed er loven, kærlighed under vilje.”  
”Hver mand og hver kvinde er en stjerne.”

  1. Din pligt over for dig selv

1. Bliv bevidst om dig selv som centreret i dit eget Univers.
    ”Jeg er flammen, der brænder i alle menneskers hjerte, og i hver en stjernes kerne.”

2. Udforsk dit væsens natur og kræfter.  Dette omfatter alt som er, eller kan være for dig; og du skal anerkende alt, nøjagtigt som det er i sig selv, som en af de årsager der bidrager til at skabe dit Sande Selv.  Dette Sande Selv indbefatter således i sidste instans alle ting overhovedet; dets opdagelse er Initiering (den indre rejse) og da dets Natur er stadig bevægelse, skal det ej forstås som stillestående, men som dynamiskt, ej som et substantiv, men som et verbum.

3. Udvikl i sand harmoni og forhold hver evne som du besidder.

     ”Visdom siger: vær stærk!”
     ”Men overgå!  Overgå!”

     ”Vær stærk o menneske!  Lyt efter, nyd alle ting med sanserne og henrykkelse: frygt ej, at nogen Gud skal fornægte dig dette.”

4. Overvej din egen Natur.  Overvej hvert element deraf, både adskilt og i forhold til resten, for nøjagtigt at bedømme det sande formål med dit væsens helhed.

5.  Find dette formåls formular eller ”Sande Vilje”, i et udtryk så simpelt som muligt.  Lær klart at forstå, hvorledes du bedst bearbejder energierne, som du kontrollerer, for at opnå de mest gunstige resultater  for disse fra deres relation med den del af universet, som du endnu ikke behersker.

6. Udvid herredømmet over din bevidsthed, og dens kontrol af alle kræfter, der er fremmede for den, til det yderste:

   Gør dette ved stadig stærkere og dygtigere anvendelse af dine evner til den finere, klarere, fyldigere, samt mere nøjagtige opfattelse, en bedre forståelse, og en mere vis ordnet styring, af det ydre Univers.

7. Tillad aldrig et andet Væsens tanke eller vilje at forstyrre din egen.

  Vær stadig vagtsom til at afsky, og på vagt for at modstå, med uovervindelig kampånd og passionens uslukkelige styrke, ethvert forsøg fra et andet Væsen på at påvirke dig på anden måde end igennem at bidrage med nye kendsgerninger til din oplevelse af Universet, eller til at hjælpe dig med at nå til en højere forening med sandheden igennem den passionerede sammensmeltningsmetode.

8. Begræns eller undertryk ej nogen af din Naturs sande instinkter; men hengiv alt i perfektion udelukkende til denne din Sande Viljes tjeneste.

  ”Vær derfor god”

  ”Syndens ord er Begrænsning.  O Mand!  Afslå ej din kone, hvis hun vil!  O Elsker, hvis du vil, tag af sted!  Der er intet andet bånd, der kan forene det delte, end kærlighed: alt andet er en forbandelse.  Forbandet!  Forbandet være det for Æonerne.  Helvede.”

  ”Således med dit alt; du har ingen anden ret, end at gøre din vilje.  Gør det, og ingen anden skal sige nej.  For ren vilje, uformidlet af hensigter, befriet fra lyst for resultater, er hver måde perfekt.”

  ”I skal samle gods og lager af kvinder og krydderier;  I skal bære rige juveler; I skal overgå jordens nationer i stolthed og skønhed; men altid i kærlighed til mig, og således skal i komme til min glæde.”

9. Glæd jer!

  ”Husk alle I, at tilværelsen er ren glæde; at alle sorgerne er blot som skygger; de går forbi og er færdige; men der er det som forbliver.”

  ”Men I, Oh mit folk, rejs jer og vågn op!  Lad ritualerne blive udført ret med glæde og skønhed!  […] En fest for ild og en fest for vand; en fest for livet og en større fest for døden!  En fest hver dag i jeres hjerter, i min glædes fryd!  En fest hver nat til Nu, og nydelsen af den yderste glæde!  Ja!  Fest!  Glæd jer!  Der findes ingen frygt herefter.  Der er kun opløsning og evig ekstase i kyssene fra Nu.”

  ”Nu glæd jer!  Kom nu i vores skønhed og glæde!  Kom i vores passionsfylde fred og skriv søde ord for kongen!”

  ”Berus dig med glæden af liv og død!  Ah!  Din død skal være smuk; den som ser den, kommer til at blive glad.  Din død skal være seglet for løftet om vores årelange kærlighed.  Kom!  Opløft dit hjerte og glæd dig!”

  ”Skal Gud leve i en hund?  Nej!  Men de højeste er af os.  De skal glædes, vore udvalgte: den som sørger, er ikke af os.  Skønhed og styrke, løbende latter og lækker smægten, kraft og ild, er af os.”

B. Din pligt over for andre individuelle mænd og kvinder

1. ”Kærlighed er loven, kærlighed under vilje.”

  Foren dig selv lidenskabeligt med alle andre former for bevidsthed, således at opfattelsen af adskilthed fra Helheden ødelægges, og en ny grundlinje i Universet skabes, fra hvilken det kan måles.

2.  ”Som brødre kæmp I!”

  ”Hvis han er en konge, kan du ej skade ham”

  På en fremtrædende måde at få forskellen mellem to synspunkter frem er nyttigt for begge for at afmåle hinandens standpunkt i helheden.  Strid stimulerer den mandlige eller kreative energi; og, ligesom kærlighed, af hvilket det er en form, ophidser sindet til en orgasme, som gør det muligt for den at overskride dens fornuftsmæssige sløvhed.

3. Afstå fra al forstyrrelse fra andre viljer.

  ”Pas på, hvis en tvinger en anden, konge mod konge”

(Kærlighed og krigen i den tidligere formaning er af sportens natur, hvor en respekterer, og lærer fra modstanderen, men aldrig forstyrrer ham, uden for selve spillet.)  At søge at herske over eller påvirke en anden er at søge mod at deformere eller ødelægge ham; og han er en nødvendig del af dit eget Univers, dvs. af dit selv.

4. Søg, såfremt du vil det, at oplyse en anden, når behovet viser sig.

  Dette kan gøres; altid med den strengeste respekt for den gode sportsmands ånd; når han er i nød igennem et fejlslag i at forstå sig selv klart, især når han udtrykkeligt kræver hjælp; for hans mørke kan hindre ens opfattelse om hans fuldkommenhed.  (Dog også hans mørke kan tjene som en advarsel, eller ophidse ens interesse.)  Det er altså lovligt, når uvidenheden har ledt ham til at forstyrre ens Vilje.  Al forstyrrelse er i hvilket som helst tilfælde farligt, og kræver udøvelse af yderst gode færdigheder og et godt omdømme, styrket af erfaring.  At påvirke en anden, er at efterlade ens fæstning ubevogtet;  og forsøget ender almindeligvis med, at man taber sin egen selvbeherskelse.

5. Tilbed alle!

  ”Hver mand og hver kvinde er en stjerne.”
 ”Væk med nåde; forbandet være de, der viser medlidenhed.”

  ”Vi har intet med de udstødte og de upassende at gøre: Lad dem dø i deres elendighed.  For de føler ej.  Medlidenhed er kongernes last: Træd på de upassende og de svage: Dette er de stærkes lov: Dette er vor lov og verdens glæde.  Tænk ej, o konge, på denne løgn: At du skal dø.  Sandeligen skal du ej dø, men leve.  Nu lad det være forstået: Hvis kongens krop opløses, skal han forblive i ren ekstase for evigt.  Nuit!  Hadit!  Ra-Hoor-Khuit!  Solen, Styrken & Synet, Lys;  disse er for tjenerne af Stjernen og Slangen.”

  Hvert væsen er, nøjagtigt som du er det, det eneste midtpunkt i et Univers, som på ingen måde er lig, eller blot assimilerbart i dit eget.  ”Naturens” upersonlige Univers er kun en abstraktion, der er nogenlunde sand, af de faktorer, som det er passende at betragte som fælles for os alle.  En andens Univers er derfor nødvendigvis ukendt for, og kan aldrig kendes af, dig; men det fremkalder strømme af energi i dit ved delvis at bestemme dine reaktioner.

  Anvend derfor, mænd og kvinder, med fuldstændig respekt, på grund af ukrænkbare standarder af målbarhed; bekræft dine egne iagttagelser ved at sammenligne med lignende bedømmelser foretaget af dem; og, ved at studere metoderne, som bestemmer deres fejlslag eller sejre, skaf for dig selv den fornuft og evne som behøves for at have med dine egne problemer at gøre.

  1. Din Pligt over for Menneskeheden

1. Etabler Thelemas Lov som det eneste grundlag for din opførsel.

  I og med at ens races almene velvære er nødvendig i mange henseender for ens egen, den velvære, ligesom din egen, hovedsagelig en funktion af den intelligente og vise iagttagelse af Thelemas Lov, er det af den allerstørste vigtighed for dig at hvert individ skulle anerkende uden opsvøb den Lov, og strikt herske over sig selv i fuld forenelighed dermed.

  Du kan betragte oprettelsen af Thelemas Lov som en grundlæggende del af din Sande Vilje, eftersom, lige meget hvad den Viljes endelig natur er, er den tydelige tilstand af at sætte den i handling, frihed fra udefra kommende forstyrrelse.

  Regeringer udviser ofte den mest beklagelige dumhed, lige meget hvor oplyst de mænd, som skabte og er en del af dem, end måtte være, eller de folk hvis skæbner de styrer.

  Det påhviler derfor hver mand og kvinde at tage de rette trin mod at forårsage en revidering af alle eksisterende love på grundlag af Thelemas Lov.  Eftersom denne Lov er Frihedens Lov, må målet for lovgivningen være, at sikre største frihed for hvert individ i staten, og at undvige den respektløse antagelse, at et hvilket som helst positivt ideal er værdig at opnå.

  ”Syndens ord er begrænsning”
Kriminalitetens inderste natur er, at den begrænser det krænkede individ,  (således at mord begrænser hans ret til at leve; røveri hans ret til at nyde frugterne af hans arbejde; møntfalskneri hans ret til statens forsikring om, at han kan handle i sikkerhed; etc.).  Det er derfor den almene pligt at forhindre kriminalitet ved at nedbryde den kriminelle, og ved hjælp af trusler om gengældelse; også at lære den kriminelle, at hans handlinger, ved analyse er i modstrid med hans egen Sande Vilje.

(Dette kan ofte opnås ved at fratage ham den rettighed, som han har nægtet andre; som at gøre en tyv lovløs, således at han føler konstant uro for sine besiddelsers sikkerhed, fjernet fra statens beskyttelse.  Reglen er ganske simpel.  Den som bryder en hvilken som helst rettighed tilkendegiver magisk, at den ikke eksisterer; derfor gør den det heller ikke, for ham.

Kriminalitet er en direkte åndelig overtrædelse af Thelemas Lov, den burde ikke tolereres i samfundet.  De som besidder instinktet burde blive adskilt i en koloni for at opbygge en stat af deres egne, for at lære nødvendigheden af, selv at påtvinge og vedligeholde retfærdighedens regler.

 Alle uægte forbrydelser burde afskaffes.  Når fantastiske begrænsninger forsvinder, vil individets større frihed selv lære ham at undgå handlinger, som faktisk begrænser naturlige rettigheder.  Således vil sand  kriminalitet formindskes dramatisk.

  Lovens forvaltning skulle gøres enkel, ved at træne hæderlige og taktfulde mænd, hvis vilje det er at udføre denne opgave i samfundet, i at bestemme alle klager igennem Thelema Lovens abstrakte princip, og at tildele domme på grundlag af den faktiske  begrænsning forårsaget af overtrædelsen.

  Det endegyldige mål er således at reintegrere samvittighed, på sande videnskabelige principper, som opførslens vagt, kontrollant af folket, og herskernes garanti

  1. Din Pligt over for alle andre væsener og ting

  1. Anvend Thelemas Lov på alle problemer af egnethed, anvendelse og udvikling.

  Det er en overtrædelse af Thelemas Lov at misbruge et hvilken som helst dyrs eller genstands naturlige kvaliteter ved at aflede det fra dets rette funktion, som bestemt igennem overvejelse af dets historie og struktur.  Således, at træne børn i at udføre mentale handlinger, eller at øve handlinger, for hvilke de er uegnede, er en lovovertrædelse mod naturen.  Ligeledes, at bygge huse af råddent materiale, at forfalske mad, at ødelægge skove, etc., etc., er at bryde loven.

  Thelemas Lov skal anvendes uforfærdet på at afgøre alle spørgsmål om adfærd.  Den iboende  hensigtsmæssighed af en hvilken som helst foreslået anvendelse burde være det eneste kriterium.

Tilsyneladende og af og til faktiske konflikter mellem interesser, vil med jævne mellemrum vise sig.  Sådanne sager skal afgøres ved den generelle værdi af de modstridende parter i Naturens vægtskåle.  Således, et træ har en ret til sit liv; men i og med at et menneske er mere end et træ, må han fælde det til brændsel eller ly, når behovet viser sig.  Selv da, lad ham huske, at Loven aldrig fejler med at  hævne hans overtrædelser: Som når meningsløs skovrydning har ødelagt et klima eller en jordbund, eller når indførelsen af kaniner som en billig forsyning af føde har skabt en pestilens.

  Bemærk, at overtrædelsen af Thelemas Lov skaber forøgede problemer.   Tilstrømningen af landbrugsbefolkningen til storbyerne, hovedsagligt på grund af, at man overtalte dem til at opgive deres naturlige idealer, har ikke bare gjort landet mindre udholdeligt for bonden, men fordærvet byen.  Og fejlen tenderer at forøges i et geometrisk forløb, indtil en hjælpeforanstaltning er blevet næsten utænkelig, og hele samfundets struktur er truet med undergang.

  Den vise anvendelse grundlagt på iagttagelse og erfaring af Thelemas Lov er at arbejde i bevidst harmoni med Evolution.  Eksperimenter i skabelse, som involverer variation af bestående arter, er lovligt og nødvendigt.  Deres værdi skal bedømmes igennem deres frugtbarhed, som vidne på deres harmoni med naturens kurs mod fuldkommenhed.

[TOP]