Appendiks 0. 4B

Ceremoniel Magiske Centrering (C.M.C.)

Appendiks 0.4B5

Kundskab B. Kosmologi & Kultus (K.&.K.)

Appendiks 0.4B5i

Livets Træ - Steder Rødder Stave (S.R.S.)  

Appendiks 0.4B5ii

Stiernes og røddernes værditilskrivning

Appendiks 0.4B5iii

Ny større sammenhæng

Appendiks 0.4B5iv

Dobbelte og enkelte rødder

Appendiks 0.4B5v

Den traditionelle RosenKorsnøgle

Appendiks 0.4B5vi

Liber 777 - magisk korrespondens

Appendiks 0.4B5vii

Kabbala en levende tradition

Appendiks 0.4B5viii

CNC-korrespondens og nytænkning

Appendiks 0.4B5i

Livets Træ - Steder Rødder Stave (S.R.S.)

Siden Eliphas Lévi fra 1850'erne e.v. for alvor gjorde det såkaldte "Livets Træ" med de 22 grene til grundskelet i vestlig tradition, har moderne magikere, teurgiske ritualister, såvel som magihistorikerne, anvendt dette system netop som grundskelettet for klassificeringen af perceptible fænomener overhovedet.

Altså: alle S.C.S. (Sensoriske Cerebrale Serier (S.C.S.)) kan udtrykkes med en klassifikatorisk grundbegribelse: "hænges på træet".

"Træet" blev dét sproglige redskab som Crowley i sin indledning til "777" efterlyste, her følger hans påfølgende overvejelser fra "A Brief Essay ypon the Nature and Significance of the Magical Alphabet" (: "Et kort essay om arten og betydningen af det magiske alfabet" i "777"):

"Vi kan henføre alting i Universet til systemet af reelle tal, hvis symboler vil være begribelige med en identisk betydning for alle rationelle sind. Og relationerne mellem disse symboler er fastsat af naturen. Der er ingen særlig pointe i - for de fleste almindelige formål - at diskutere om 49 er eller ikke er kvadratet på 7.

Sådan var arten af de overvejelser som ledte mig til at antage Livets Træ som basis for det magiske alfabet. De 10 tal og de 22 bogstaver fra det Hebraiske Alfabet, med deres traditionelle og rationelle korrespondenser, tilbyder os (når deres numeriske og geometriske interrelationer betænkes) en kohærent a systematisk udgrunding tilpas rigid for vort fundament og tilpas elastisk for vor overbygning." b

Figuren, det todimensionalt projekterede billede af et system med 10 cirkler og disse 10 cirklers 22 forbindelser, "stier", kendes fra i hvert fald Moshe ben Leon, den forfatter man tiltror at have skabt et af moderne kabbalas grundskrifter i 1200 årene e.v.: "Sohar". Over årene, og især med middelalderen e.v., har systemet vokset sig stærkt, først generelt i jødiske, senere i magiske kredse, og i de sidste par århundrede af det andet årtusinde e.v. via Teosofien fandtes studiet af Sohar, Sepher Yetzirah og det kabbalistiske system alment udbredt. I det under S.M.S. tilblivelsestiden aktuelle danske sprog gav og giver (G.O.G.) Judith Winter en god kilde til de rent historiske aspekter fra Moshe ben Leon, "Sohar" og Kabbala traditionens udvikling i sin bog "Kabalah en rejse i jødisk mystik".

Generelt omfattede kabbalatraditionen efterhånden såvel smovs som gøja Mystikere Måske Magikere (M.M.M.) som dengang og siden arbejdede med kabbalaen og i traditionen kaldet den vestlige, og henteden inspiration fra magiske navne som Eliphas Levi, Papus, Blavatsky, Golden Dawn, Mathers, Westcott, Enel, Crowley, Regardie, Knight, Wang og mange andre som arbejdede videre med systemet.

Grundfiguren dannes altså af "Livets Træ" og dets 10 punkter (Sephirah):

Appendiks 0.4B5i Skema 1 Livets Træ

 

Sephiroth

Udtale

Betydning

Himlen

Farve

Livets Træ

1

KThR

Kether

Krone

Før Bevægelse

Hvidt Lys

2

ChKMH

Chokmah

Visdom

Zodiakken

Lys Blå

3

BINH

Binah

Forståelse

Saturn

Sort/Lilla

4

ChSD

Chesed

Nåde

Jupiter

Blå

5

GBURH

Geburah

Styrke

Mars

Rød

6

 ThPARTh 

 Tiphareth 

Skønhed

Solen

Orange

7

NOCh

Netzach

Sejr

Venus

Grøn

8

HUD

Hod

Pragt

Merkur

Lys Rød

9

ISUD

Yesod

Grundlag

Månen

Lys Lilla

10

MLKUTh

Malkuth

Rige

Jord

sort

Figuren 'Livets Træ beskrives blandt andet som et menneske, som en båd, et øje, en nøgle - kære børn - mange navne. Endvidere opdeles fuguren i 3 søjler, 4, planer, 7 planer og paladser (jævnfør for eksempel Aleister Crowley op. cit p. xxvii).

Traditionen placerer nu 22 forbindelsesled mellem de 10 punkter, disse udgår som overflydende stråler fra det højeste punkt, 1, Kether, eller Kronen, til de lavereliggende punkter og idesæt, som så igen flyder over med de resterende forbindelser.

De 22 stier, som traditionen kender til, henføres hver til ét og kun ét af de 22 hebraiske bogstaver. Normalt repræsenterer første bogstav, A, kaldet Aleph (udtalt: alef), første sti, den som forbinder fra Kronen Kether til Chokmah eller Visdom, (:1 - 2).

Således forbindes sprogets rødder, bogstaverne, med naturens rødder, talforholdene ad exemplum: ideen om enhed overfor dualitet. Understående Livets træ med Stierne nummererede:

Livets Træ med Stierne

 

Disse 22 forbindelser har altså en oprindelig betydning som et mellemled mellem det højereliggende (: nærmere mod Kether) til det lavereliggende sephiroth. Og herudover altså også et bogstav fra det hebraiske alfabet. I første omgang skrives de hebraiske ord stadig med latinske bogstaver fra venstre til højre i diagrammet. Senere i teksten staves og skrives hebraiske ord med hebraiske bogstaver dog fra højre mod venstre.

Herunder stierne fra 1 - 22, de 22 bogstaver, deres latinske transskription, deres navn og navnets betydning:

Appendiks 0.4B5i Skema 2 Stierne og Bogstaverne

Rod nr

Sti

Stav / Lyd

Navn

Udtalt

Betydning

1

1 - 2

A

ALP

Alef

Okse

2

1 - 3

B P/V

BITh

Beth

Hus

3

1 - 6

G

GML

Gimel

Kamel

4

2 - 3

D

DLTh

Daleth

Dør

5

2 - 6

H/E

HH

He

Vindu

6

2 - 4

V/U/F

VV

Vau

Negl/Søm

7

3 - 6

Z

ZiN

Zain

Sværd

8

3 - 5

Ch

ChiTh

Cheth

Hegn

9

4 - 5

T

TiTh

Teth

Slange

10

4 - 6

I/Y/J

IUD

Jod

Hånd

11

4 - 7

K

KP

Kaph

HåndFlade

12

5 - 6

L

LMD

Lamed

OkseFrø

13

5 - 8

M

MIM

Mem

Vand

14

6 - 7

N

NUN

Noun

Fisk

15

6 - 9

S

SMK

Samekh

Prop

16

6 - 8

O/Å

OIN

Ayin

Øje

17

7 - 8

P/F

PH

Peh

Mund

18

7 - 9

Tz

TzDI

Tzaddi

Krog

19

7 - 10

Q

QUP

Qoph

Nakke

20

8 - 9

R

RISh

Resh

Hoved

21

8 - 10

Sh

ShIN

Shin

Tand

22

9 - 10

Th

ThU

Thau

Tau

 

Appendiks 0.4B5ii

Stiernes og røddernes værditilskrivning

Men udover at traditionen altså kender hver rod, hvert bogstav ved et navn, som samtidigt med at betyde for eksempel Okse også betyder "bogstavet A", samtidigt med denne semantiske elasticitet har hvert ord, hvert bogstav en talværdi, en numerisk analogi, der gør at bogstavet aleph, eller Oksen gælder for én (1), mens for eksempel bogstavet D, eller Daleth, Døren gælder for fire (4).

Alle disse forhold regnes for elementære og kan indlæres uddybende af de fleste grundbøger og forfattere nævnt omstående. - Oprindeligt har formentligt hverken hebraisk eller græsk haft et talsystem separat fra skriftsproget (S.F.S.), som for eksempel Ægypterne og Maya-indianerne havde, det har derfor syntes naturligt for jøder og grækere at benytte de samme rødder med talbetydning, ligesom senere, i stærkt simplificeret form, Romerne brugte bogstaver tilskrevet numerisk værdi i et lineært positionssystem til at skrive tal med. -:

En dag har, måske, en from skriver enfoldigt kalkuleret Jehovas Navn (Jod - He - Vau - He; Hånden - Vinduet - Neglen - Vinduet; 10 + 5 + 6 + 5 = 26.

I hvert fald blev for eksempel 26 et tal, som udover en række naturlige manifestationsformer og numeriske relationer også antager den sakrale betydning: "Gud Jehovas Nummer" (26 = IHVH).

Nedenstående de kabbalistiske nøgler for bogstavsrødderne, deres navn, numerisk værdi og den fulde numeriske værdi som opstår når man udregner værdien for alle de bogstaver som danner navnet (jævnfør de andre ruller med kabbalistiske numre efter en del navne og begreber samt skemaer):

Appendiks 0.4Bii Skema 1 Stiernes og Røddernes Værdier

Rod nr

Stav

Navn

Værdi

Fuld værdi

1

Alef

1

111

2

Beth

2

412

3

Gimel

3

73

4

Daleth

4

434

5

He

5

10

6

Vau

6

12

7

Zayin

7

67

8

Kheth

8

418

9

Teth

9

419

10

Yodh

10

20

11

Kaph

20/500 

100

12

Lamed

30

74

13

Mem

 40/600 

90

14

Nun

50/700

106

15

Samekh

60

120

16

Ayin

70

130

17

Peh

80/800

85

18

Tzaddi

90/900

104

19

Qoph

100

186

20

Resh

200

510

21

Shin

300

360

22

Tau

400

406

 

Appendiks 0.4B5iii

Ny større sammenhæng

Læseren kan nu sagtens læse tilbage til den første version af det Lille Pentagramritual og genlæse og udregne de hebraiske navne, transskriberet der, samt efterregne de givne oplysninger om navnenes kabbalistiske værdier. Kan også sagtens genlæse det Store PentagramRitual og indse at for eksempel planeternes cameæ ikke blot afspejler planeternes placering på "Livets Træ", men også at åndens og intelligensens navn kabbalistisk set relationeret til disse kvadrater.

Nået hertil kan Læseren så sagtens forstå hvordan disse numre og deres betydning spiller sammen.

En yndlingsforklaring i traditionen (jævnfør for eksempel Wetscott i Crowleys "777" "Gematria" ibid p. 2): at ordene Enhed, Achad (AChD: (Alef + Chet + Daleth) (1 + 8 + 4) = 13) og Kærlighed, Ahebah (AHBH: (Alef + He + Beth + He) (1 + 5 + 2 + 5) = 13) afspejler hinanden, og at foreningen af kærlighed (13 + 13) = Gud Jehova, (JHVH (Yodh + He + Vau + He) (10 + 5 + 6 + 5) = 26).

Et meget diskuteret og udlagt ord i traditionen (ibid og andetsteds): "I begyndelsen", Berashith (BRAShITh: (Beth + Resh + Shin + Yodh + Tau) (2 + 200 + 1 + 300 + 10 + 400) = 913)) det første ord i "Første MoseBog"/"Tora" i "Bibelen".

Læseren har nu allerede indset; at der altså findes i alt 10 + 22 = 32 veje som intelligens hænger sine iagttagelser op på. - Endvidere at hver vej så igen blot danner et første analogmønster, eller frekvens af en given impuls, som i sig selv rækker ud i korrespondenskontinuummet, det vil skrive til hele den iagttagne og beskrevne, med samt den forestilte og abstrakte virkelighed. (Crowley giver et godt eksempel på korrespondenskontinuums natur p. 37f. section iv af "An Essay upon Number" (: Et essay om tal) fra "Gematria" ibid p. 27ff i "777").

Appendiks 0.4B5iv

Dobbelte og enkelte rødder

Bogstaverne opdeles traditionelt i 3 Mødre, 7 dobbelte og 12 enkelte bogstaver. De tre mødre (Alef, Mem og Shin = de aktive elementer Luft, Vand og Ild), kunne "moderne tid", mens S.M.S.-manifestationen foregik, se i mange tredelinger, for eksempel: sind, krop og ånd. Traditionelt henføres de 7 dobbelte bogstaver til planeterne og de øvrige versioner af de Hellige 7, og de 12 enkelte bogstaver henføres til zodiakkens 12 tegn. - Hermed indføres kalenderen i systemet:

Appendiks 0.4B5iv Skema 1 De 7 dobbelte rødder

Rod nr

Stav

Navn

Værdi

Planet

1

Beth

2

Merkur

2

Gimel

3

Månen

3

Daleth

4

Venus

4

Kaph

 20/500 

Jupiter

5

Pe

80/800

Mars

6

Resh

200

Solen

7

Tau

400

Saturn

Appendiks 0.4B5iv Skema 2 De 12 enkelte rødder

Rod nr

Bogstav

Navn

Værdi

Kalender

1

Heh

5

Vædder

2

Vau

6

Tyr

3

Zayin

7

Tvilling

4

Chet

8

Krebs

5

Teth

9

Løve

6

Jod

10

Jomfru

7

Lamed

30

Vægt

8

Nun

50/700

Skorpion

9

Samekh

60

Skytte

10

Ayin

70

Stenbuk

11

Tzaddi

 90/900 

 Vandmand 

12

Qoph

100

Fisk

 

Appendiks 0.4B5v

Den traditionelle RosenKorsnøgle

Den traditionelle RosenKorsnøgle har 3 inderblade: de tre mødre, 7 mellemblade: de dobbelte, 12 yderblade: de enkelte. Rosen danner et billede af menneskets aktive tre elementer, omgivet af planeterne i det nære solsystem og zodiakkens tegn i den fjernere galakse (se også for eksempel bagsiden af Crowleys "Thoth Tarot"). 

Ved at placere for eksempel et gennemsigtigt pergament oven på arrangementet af Rosens blade og bogstaverne derpå, kan man nu trække streger fra bogstav til bogstav, rosenblad til rosenblad, således opstår sigiler tegnet over dette system.

Med analogisk tilskrivning af solsystem og stjernekreds (S.O.S.) bliver der for alvor åbnet op til korrespondenskontinuummet, jævnfør for eksempel Crowleys samling af tabulerede korrespondenser i "777", hvor "Nøglerækken"s tal ("Key Scale") fra 1 - 32 netop nemlig noterer (N.N.N.) det ovenfor beskrevne system af 10 punkter og 22 stier. Således at tallene i "Key Scale" fra 1 - 10 beskriver de 10 sephira, mens tallene fra 11 - 32 betegner de 22 stave, bogstaver eller forbindelser i en tredelt søjle, med mødrene og elementerne yderst til venstre i kolonnen, de enkelte bogstaver, altså planeterne i midterpositionen på "Key Scale", og endelig de 12 enkelte bogstaver i yderste position til højre på samme skala.

Systemet i dette kontinuum synes altså således (S.A.S.); at overensstemmende spor i hele det oprindelige naturbillede, helt tilbage til de første totemistiske klanforestillinger hos de lavere jagere og samlere og frem til førfremtids banebrydende forskning (F.B.F.) kan samles i et kohærent altså sammenhængende netværk. 

Hvor Tattvas for den succesrige, ivrige & idérige (I.&.I.) S.M.S.-enthusiast blev til kroppens, sansningens og den elementære naturs systematiske betydningsstruktur (S.BS.), blev "Livets Træ" til sindets, det kulturelles selvreproduktion. - Altså alt fra sten og planter til guder og ideer finder en plads "på træet" fra hvilken alle andre pladser kan nås eller overskues.

Appendiks 0.4B5vi

Liber 777 - magisk korrespondens

I "777"'s tabuleringer, som den praktiserende videregående Læser klogeligvis skaffer sig adgang til, beskriver:

Den på dette felt S.M.S. ivrige Læser henvises til "777" og andre bøger om emnet. Som med den sensokorporelle styrkelse (SK.S.) indebærer den sindsuniverselle styrkelse (SU.S. også kaldet S.U.S. det vil skrive Sindets Universelle Styrkelse) en lang arbejdsproces; -: men umiddelbart berigende, idet stjernerne, guderne jo udgør de naturligt overliggende kosmologiske kultusfaktorer, og netop disse indlærer man i tæt forbindelse med sproget, skriften og den filosofiske, religiøse stræben, der om noget overhovedet danner det sandt noble træk i sindskonstruktionen, som den fremtrådte i den humanoide menneskehed i de gyldne år, hvor S.M.S.-manifesteringen foregik.

 

Appendiks 0.4B5vii

Kabbala en levende tradition

Men det sprog Moshe ben Leon startede, eller revitaliserede, som Eliphas Lévi mere end et halv årtusinde senere (i "Dogme & rituel de la haûte magie") gav dybde ved sine 2 * 22 henholdsvis teoretiske (dogme) og praktiske (rituel) kapitler, hvor hvert kapitel fra de givne vinkler trængte ind i rodens magiske mytiske mysterier (M.M.M.), dette system det vil altså sige det senere Table vi i Crowleys "777", som disposition for en lærebog i Magi; -: blev en lære der med Teosofisk Samfund, Golden Dawn og Aleister Crowley, forblev såvel dybt magisk, som en ganske velfungerende magisk maskine, eller et ovenud sofistikeret sprog med mulighed for at udtrykke sig intelligent gennem alle 5 sanser og overfor et ganske omfattende net af virkelighedsmønstre.

Men dette sprog, denne maskine stod ikke for Generalsekretariatet over S.M.S. i disse år som en død, given og uforanderlig tingest, nej, den arbejdede som et levende sprog, der stadig voksede og gennemgik de for den tid dengang så velkendte revolutionært omvæltende riposteringer (R.O.R.), hvorved (som nævnt førhen i disse ruller) for eksempel også skribentens situation blev så ovenud meget forbedret via stærkt forbedrede produktionsredskaber og hen på slutten af manifesteringstiden det alment tilgængelige netværk.

Derfor måtte S.M.S. også på dette punkt introducere et nysyn af Aktiv & Alternativ (A.&.A.) karakter, igen-igen og som ofte i disse ruller. 

Appendiks 0.4B5viii

CNC-korrespondens og nytænkning

Det blev tidligt bemærket; at der findes mulighed for flere end de 22 stier imellem de 10 punkter som danner emanationer, udstrømninger, af "Livets Træ", der gives faktisk plads til nøjagtigt 16 flere stier: 

Livets Træ med de 22 Stier

Livets Træ med de 16 Stier Livets Træ med alle 38 Stier

Med disse 16 stier - som traditionen havde kendt til i nogle år - blev det da muligt at udføre den fulde mutation af de mange navne for Gud på 4 bogstaver; blandt de hebraiske kendinge såvel IHVH, ADNI som AHIH og A.G.L.A. Disse stier sammenblandes ikke med de 22 traditionelle, repræsenterer et eget idésæt: GudsKræfterne som de virker igennem personligheden, det menneskelige jeg og dets sindsmekanismer.

Blandt andet også den fulde beregning af "Livets Træ" i de fire verdener og af de 4 elementers konjunktionsmønster altså bøjningsmønster (jævnfør Tattvas især Korsets logik (andetsteds i disse ruller). - Andre oplagte arbejdskorrespondenser (A.O.A. også kendt som A.O.A. det vil skrive Andet Oplagt Arbejde) for de 16 stier (kaldet "Duens Vej") har omfattet de geomantiske figurer og heraf Afrikas Ifa-system (se herom her og der i Ifu-udu-rullerne), samt runerne i den yngre Futhork (se herom i Rune-rullerne).

Læseren gøres hermed atter opmærksom på; at vedkommende indlærer såvel en generel tradition, som de versioner S.M.S. det vil skrive Societas Montis Solis (S.M.S.) dengang fandt det relevant at inddrage i S.M.S..

Societet søger i kraft af Aktive Oldforskere (A.O.) det vil skrive Dilligentissimi Antiquitatis Inquisitores (D.A.I.), samt Alternative Antikvarer (A.A.) det vil skrive Curatores Rerum Antiquarum Alii (C.R.A.A.) naturligt tilbage til praktisable originalformers principper (P.O.P.), derfor havde for eksempel S.M.S. måttet revidere og ripostere (R.O.R.) de givne stjerneritualer udfra kilderne; denne ripostering udgjorde et led i en aktiv og alternativ (A.O.A.) forskningsproces, i følge hvilken praktiske løsninger og praktisable modeller immer havde haft højeste prioritet - en tendens i øvrit typisk for S.M.S.-manifesteringstiden.

Derfor - og ikke blot for at støtte den avancerede specialforskning - havde Societet set sig nødsaget til at revidere og ripostere (R.O.R.) traditionen, som Læseren kan følge i sin originalform ved at søge blandt titlerne i bibliografien og andetsteds.

Det 16-stiede træ, "Duens Vej", - sammen med det 22-stiede Træ, som traditionelt kaldes "Slangens Vej" på grund af Slangen som kan siges & ses (S.&.S.) at sno sig over og under de 22 Stier i rækkefølge, - altså, "Duens Vej" danner blot endnu et nyttigt redskab ved hvilket store dele af de arkaiske overleveringer har kunnet finde struktureret korrespondens i kontinuummet (K.I.K.).

[TOP]


     a kohærent: altså sammenhængende med såvel tilbage- som fremadvisende overensstemmelse mellem indholdskomponenter af alle arter.

     b "We can refer everything in the Universe to the system of pure number whose symbols will be intelligible to all rational minds in an identical sense. And the relations between these symbols are fixed by nature. There is no particular point - for most ordinary purposes - in discussing whether 49 is or is not the square of 7.

   Such was the nature of the considerations that led me to adopt the Tree of Life as the basis of the magical alphabet. The 10 numbers and the 22 letters of the Hebrew Alphabet, with their traditional and rational correspondences (taking into consideration their numerical and geometrical interrelations), afford us a coherent systematic groundwork sufficiently rigid for our foundation and sufficiently elastic for our superstructure.".

[TOP]