Appendiks 1. 4

Ceremoniel Magiske Centrering (C.M.C.)

Appendiks 1.4A4

 VåbenIndvielsesRiter (blandt andet PortÅbningsRiten)

For eksempel det legendariske "Opening by Watchtower Ritual" (i blandt andet "Complete Golden Dawn System" af Regardie volume 8 ibid p. 14, og i Regardies "Ritual Magic") tit opført efter de to stjerneriter og med en længere formular for hvert verdens-hjørne og en udstationering af de 4 grundliggende magiske våben i deres respektive hjørner.

Dette ritual, der i den beskrevne form opstod i Golden Dawn traditionen, inddrager også doktor Dee's enochianske a vogtere af de 4 elementære tårne i Dee's system, og findes derfor, efter de to mindre riter (i deres bandlysende form) brugt, inden man anråber med de enochianske kald (Om disse fremmaningskald se Dee, Golden Dawn, Crowley i "Magick" eller i "Gems from the Equinox" også Schueler og andre). [i]

Denne Portåbningsrite har et punkt hvor den/de udøvende udsiger deres vilje, deres mening med ritualet, derfor bruges PortÅbningsRiten også til at velsigne og styrke forskellige våben, som føres fra pentagramriten og elementerne, til heksagramritens planeter og zodiaktid, og derfra til alters hvor de helliggøres.

Endelig bruges PortÅbningsRiten også som optakt til forskellig slags inspirativt magisk indsigtsarbejde (I.M.I.).

Undertående de våbentyper der samledes i værktøjsrullerne her under S.M.S. Skolerullerne:

 

Banner & Vimpel Klokke & Triangel Murske & Målerør Segl & Le Sten, Ben & Stump
Bakke & Bord Kopper & Skåle Nål & Tråd Sigte & Si Stol & Skammel
Bue, Pil & Kogger Krone & Diadem Olieflakon og olier Skiver & Pentakler Søjle, Port, Forhæng
Bøger & Billeder Krop & Køn Piber & Trommer Skrivegrej Papir Segl Tempel & Alter
Bånd & Tørklæde Krukke & Låg Pisk & Pejl Slynge & Svirrer 2-4-6- 8-ben
Cirkel & Passer Lamper & Lys Runde & Flade Ringe Spejl, Linse, Prisme Trefod
Forklæde, hosebånd Lod, Trisse Pendul Robe & Reb Sprinkler & Flasker Trefork & Tyrestang
Hammer & Mejsel Læderpose & Sæk Røgkar, Kul Røgelse Spænde & Smykke Urt & Frø & Pulver
Ildtøj, Voks & Væge Lænke og tovværk Sang, Dans, circumbule Statue & Støtte Vifte & Skærm
Knive & Sværd Morter & Mel Saltkar & Salt

Stave & Stokke

Økse & Plovskær

 

[OP]


     a enochianske: altså det system af magiske ord, kvadrater og riter som Edward Kelly og doktor John Dee modtog i 1500-tallet e.v. Se for eksempel under John Dee i bibliografien.

[OP]


[i]. Resumarik slutnoten om Magiske Våben  -:


Angående magiske våben kan en del af disse findes beskrevet og anvendt under riterne Se også dette appendiks for de fire, fem grundliggende: sværdet, koppen, staven, skiven & lampen.

Den enkeltstuderende små-S.M.S.'er gjordes dengang opmærksom på; at det regnedes for en absolut essentiel forudsætning, at vedkommende anskaffede sig disse 5 nødvendige våben. Ligeledes mente S.M.S. dengang, at vedkommende burde søge blankvåbentilladelse hos politiet og så anskaffe sig et passende sværd, en passende dolk. Ligeledes mente man, at det ville blive nødvendigt i forbindelse med hexagramriterne at udvikle 2 stave, én med 7 bånd, farvet efter planeterne, én med 12 bånd, farvet efter de 12 zodiakale tiders zoner (Z.T.Z også kaldet ZTZ d.v.s. ZodiakalTidsZone). De respektive farver kan findes i disse ruller eller in '777' (Crowley) col XV - XVIII (p. 7 & 7).

En mere udførlig opremsning af de klassiske magiske våben gives sammesteds i Col XLI (p. 13). Crowleys 'Magick'  part II gennemgår de grundliggende våben og deres symbolik. Westcotts oversættelse af Eliphas Lévi's The Magical Ritual of the Sanctum Regnum giver et mesterstykke i et næsten uoverkommeligt sæt våben & paraphernelia, der dog kan realiseres, hvis Levis beskrivelser ikke tages bogstaveligt men symbolsk. Den Salomoniske bevæbning (Større og Mindre Nøgle in Mathers & Crowley ) regnes for mere overkommelig og fra middelalderen meget udbredt.

Der findes tre tendenser at skelne imellem for våbensmeden: traditionelt den kongelige, hvor våben blev smedet for en rig magthaver, i denne tradition findes våben af værdifulde metaller, træsorter, stoffer & ædelsten fremstillet af fornemme betalte håndværkere; så findes der den logemæssige våbenproduktion indenfor givne grupper og societeter. Også her bliver genstandene eller paraphernelia ofte ganske kostbare, gerne fremstillet gratis og via fælles financiering af håndværkere og velhavere blandt gruppens medlemmer; endelig findes der den tredie tradition, af traditionel hekse- og oldtidskarakter, hvor den enkelte indlærer de nødvendige våben, efterhånden som behovet opstår, og så danner dem ud fra sine umiddelbare omgivelser, så kluntet som det nu kan gøres af ikke-håndværkere, men med en stadig stigende færdighed, der over årene fører til kunnen & indsigt på mange områder. Denne arbejdsmetode kaldtes i S.M.S. Pelle Bull-Måden og blev fulgt af de fleste - alene og i fællesskab. En fraktion dog under ledelse af Per Jørgensen i Yggdrassil-gruppen, havde dog søgt at indføre mere traditionelle våbensyn efter Golden Dawn traditionen. Israel Regardies Golden Dawn udgaver virker meget inspirerende på våbensmede også Francis King & Stephen Skinner - endelig opstod der med tiden en hel del dygtige og professionelle våbensmede i de mange oldnordisk orienterede vikingegrupper, der voksede frem i det nye årtusinde af den almene tidsregning.

Et omfattende kendskab til slibning, filing, boring, savning, ætsning, støbning, formning ja al praktisk materialeforarbejdende påpasselighed (P.M.P.) regnedes for en nødvendig forudsætning for seriøst rituelt arbejde, og netop Bull-Måden sikrede, at våbenet blev et udtryk for menneskeligt arbejde (jævnfør en ofte fremført pointe i disse ruller); - pointen bliver: at våbenfremstilling koncentrerer tanken omkring våbenets symbolik, dets myte og igennem spirituel materialisme - materiel spiritualisme gennemsætter sig selv (jvf. argumentet om myten der genindsætter sig selv ved hver ny version). Således repræsenterer f.eks. pisken som magisk våben, den kraft med hvilken man driver sig selv fremad, energien, koncentrationen og i udarbejdelsen af den konkrete pisk antager dette våbentotem netop disse betydninger i den arbejdendes sind. - Således opstår magiske paraphernelias sancticitet (: deres hellighed) først og fremmest af det, at disse objekter specielt har en relation til et med disse objekter handlende subjekt: - de fungerer som spirituelle arbejdsredskaber.

[OP]