Kapitel 3.5

Potent Spirituel Possession (P.S.P.)

kapitel 3.5A Gjalder Crew - Gjalderritens participanter 
Kapitel 3.5B Resumarisk forløb af  'GjalderRiten'

Kapitel 3.5a

Gjalder Crew - Gjalderritens participanter

Dette afsluttende punkts rulle vil kort gennemgå Voodoo-ritualets participanter, i en mere universel form her kaldet "Gjalder Crew", efter det engelske crew, et hold, en samarbejdende Gruppe, et dedikeret Team, man kan også blot bruge de tilsvarende danske ord eller for eksempel tilsvarende ældre betegnelser: Gjalder Forsamlingen, Menigheden, Flokken eller benævnelsen af traditionel latinsk-transnational (T.L-T.) karakter: Gjalderritens participanter.

Den grundforsamling som på mange punkter må siges at stå i nøje overensstemmende med det mønster S.M.S. allerede kender som den urgnostiske 7-foldighed der udgør ét (se eventuelt Kapitel 2 altså grupperullerne her i S.M.S.).

-: Dog, der findes nogle nytænkte elementer, som garanteret kan anvendes ved udviklingen af et skandinavisk egentligt offentligt riteforløb med trancebesættelser som beskrevet i Voodoo-kulturen.  

  -: Afsnittet vil først beskrive de forskellige positioner siden give et resumarisk rids af det ceremonielle forløb, også kaldet "GjalderRiten" under P.S.P., det vil skrive Potentissima Spiritualis Possessio, også kaldet: Acerrima Occupatio Animorum (A.O.A.) under Societas Montis Solis (S.M.S.).

Som et af de innovativea elementer, byttes der noget rundt i Voodoo-hierarkiet i forhold til den opstilling som anvendes i afsnittet om ValaCrew, men for overskuelighedens skyld bringes denne rækkefølge i overensstemmelse med P.S.P. under S.M.S. formularen. Oprindeligt i Voodoo løber rækkefølgen dog således:

  1. vandbarn (sprinkler),

  2. ildbarn (røger),

  3. korleder,

og altså ikke som i P.S.P. under S.M.S. korlederen først:  

 Officerer i GalderRiten

 Officerer i GalderRiten

1

Korleder 

2 Røger
3 Sprinkler
4 Diakon
5 Tilbeder
6 Præst
7 Præstinde
0 Trommer
00 Hedepræsten

 

1. Korleder  

Korlederen kaldet Houngenikon i meso-amerikansk tradition, en af de vigtigste af Præsternes officerer, vedkommende (mand eller kvinde) overser sangenes rette rækkefølge, genkender loa ankomst og forordner den rette hilsen og sang, starter og afslutter sangene, står kun under Præsterne og Diakonen i hierarkisk orden, har altså alle de lavere grader og initieringer. - Skal ligeledes holde uønskede loa på afstand, skal kunne alle sangene godt og have en gennemtrængende stemme med tydelig diktion, skal kunne arbejde sammen med trommerne og koret. (Adeptus Minor i A..A. jævnfør Crowleys 'One Star in Sight' for eksempel in "Magick").

2. Røger

Røgeren kaldet Hounsi Canzo. Hounsis oftest kvinder, men mænd på vej til Præsteskab (for eksempel) gennemgår også Hounsi-studierne. Hounsi (: tjenerinde-kone) har som Canzo gennemgået ildprøven, de trænes ceremonielt til at assistere i riten, de har en god loa kontrol, hvis de bliver besat, de fleste klædt i hvidt, de udgør (sammen med vandbørnene) koret. Der findes op til 50 Hounsis i ét Societet. (Practicus & Theoricus i A..A..).

3. Sprinkler

Sprinkleren kaldet Hounsi Bossale (: den vilde tjenerinde-kone). Disse har ikke taget ildrensningen og trænes kun i sang og dans (alle Hounsis optræder som hoveddansere i riten), de kaldes "vilde" da deres loa-kontrol stadig regnes for lav. Alle Hounsis kalder præsterne "Papa" eller "Mama". Hounsi Bossales påtager sig mere ydmyge jobs i templet & tjenesten (T.&.T.), da de jo ikke har "kundskab" (endnu). (: Zelator & Neophyt i A.A.).  

4 Diakon

Diakonen, Kirketjeneren kaldet Commandant La Place, eller blot La Place (: Stedets Kommandant eller Stedet). Altid en mand, præstens ceremonimester (MC (: Master of Ceremony)).

Ordner praktiske ting i ritualet, overtager hvis Præsten besættes. Den som åbner riten med sine to co-drapeaux (: med-faner), de to FlagSvingerFruer (FSF). Både La Place og Co-Drapeaux regnes for ophøjede Hounsis. Sværd- og flagdansen aktiverer alle templets og ritens punkter (jævnfør omstående om punkterne).

Jævnfør  "Lovens Bog" (III.11 XXX) kunne P.S.P. under S.M.S. sagtens finde på at ombytte kønsmønsterkombinationen (KMK), således af sværdet blev svunget af en kvinde, og fanerne af mænd. - La Place varetager også almindelige praktiske diakonopgaver, for eksempel at forberede og dræbe slagtoffer, at opstille stole til nye gæster og så videre (Adeptus Major & Adeptus Exemptus i A.A.)

5 Tilbeder

I Voodoo-traditionen skelnes mellem to typer tilbedere: serviteurs (tjenere) og fidèles (trofaste). Serviteurs bliver besat af loa, og fidèles kaldes de troende, som ikke besættes.

Deres fællesopgave består i at manifestere den folkelige basis for præsteskabets anstrengelser. Tjenerne ved aktiv deltagelse i riten, de trofaste ved opmøde og eventuel praktisk og økonomisk støtte, når det skønnes nødigt. De skal under hele ceremonien kunne klare balancegangen mellem de mange praktiske hensyn, fællesskabet og det sociale samvær overfor de mange teoretiske analogiers punktlogik, den kollektive ekstase og dens samliv med guderne.

-: De optræder som børn overfor præsterne og har krav på allehånde hensyn og beskyttelser fra disse.

 6 Præst

Den mandlige præst kaldes Houngan (Åndechef). Vedkommende har 'taget asson'en', det vil skrive har rituelt opnået retten til præsteværdighedens stav: Asson (se eventuelt de tidligere ruller her). Præsterne forestår ceremonierne i deres eget tempel og optræder som æresgæster i andres templer. De regnes for alles forældre og giver derudover råd og hjælp i praktiske, økonomiske, politiske og uddannelsesmæssige forhold samt virker som ledere og healere. (Magister Templi i A.A.).

7 Præstinde

Den kvindelige præst kaldes Mambo. I visse regioner stilles hun lidt lavere end Houngan (måske under kristen indflydelse), men principielt findes der ingen rangsforskel og Hougan gør intet Mambos ikke også kan gøre: De møder loa når de manifesteres, holder dem stangen med Asson, giver dem de nødvendige offergaver, holder øje med de besatte under og efter trancen og så videre og så videre Præsterne ejer ofte templet og det omgivende jordområde. (Magister Templi i A.A.).

0Trommeslagerne

Trommeslagere kaldes Hountôrguiers, (:TempelTordnere), oftest tre stk. De må ikke samtidigt deltage i præsteskabet, for det ville give dem for stor magt: de kontrollerer jo trancerne og besættelserne, blandt andet ved 'driving' som forklaret andetsteds.

De fungerer som betalte specialarbejdere, der skal kende de forskellige loa-beats godt. De må ikke optræde og spille som solister ("geniale" i vestlig populistforstand (også blandt andet kaldet V.P.V. det vil skrive Vestlig Populær Verdslighed), men anerkendes for viden om de traditionelle loa-beat, rulletrommerytmer (RTR) og viderbringelsen af samme på rette tid og sted.

00o Père Savanne eller Prêt-Savanne

HedeFar eller HedePræsten en almindelig 'hedensk' præst (: kristen katolsk), som betales for at læse nogle bønner i starten af hver ceremoni; således garanteres en vis overfladisk kongruens med de herskendes tro, samtidigt afvises forbandelser fra samme hold (se også andetsteds for andre aspekter af dette).

 

S.M.S. finder det interessant, at denne tradition ikke kender "Guden", "Statuen" i 7. position, men ærkedemokratisk, lader guder og mennesker selv vælge hvor og hvem (H.O.H.) de vil manifestere hvornår og hvad (H.O.H.).

Der findes ingen statistik i kilderne over fordelingen af loa-riders blandt sognebørn og blandt præsteskab, men kilderne antyder at almindelige mennesker i høj grad kan have loa-kontakt uden at deltage i præsteskabet.

Nyere S.M.S. grupper der har besøgt Voodoo-områderne har måttet konstatere: en hvis kommercialisering, et spil for turister og en i kilderne ikke nærmere beskrevet underliggende stofkultur:

-: Det bliver altså sværere i moderne tid at trænge ned under de øvre lag, samtidigt med at den decentrale struktur gør det umiddelbart umuligt at opnå generelle alment applicerbare erfaringer: altså man kender kun den eller de (D.E.D.) 'menigheder' hvor man har fået lov at deltage.

Og i modsætning til for eksempel det decentrale hinduistiske gurusystem findes der ingen reel konkurrence mellem de forskellige præster og deres grupperinger, generelt kan man fastholde, at præsterne lægger deres arbejde indad mod menigheden og riten, og måske derfor ikke bruger så megen tankekraft på missionerende supportgruppeservicering (SGS).

Kapitel 3.5b

Resumarisk forløb af  'GjalderRiten'

I modsætning til ValaRitens uofficielle, semi-private karakter med rig mulighed for individuel tilpasning, indebærer GjalderRiten en mere officiel, semi-offentlig RiteForm, hvor individuel metodisk indpasning (I.M.I.) springer af hvilke loa, eller Guder, som går og kommer på hvilke punkter (P.H.P.); ligeledes vil individuel metodisk tilpasning fremtræde heraf i valget af paraphernelia, dragter, farver, tekster, sange, rytmer, spise- og drikkevarer og handlinger.

-: Alligevel vil der findes en art oprindelig grundform, der vil identificere Riten som en GjalderRite udfra den her analyserede afro-humane tradition blandt andre disse:

 Gjalderitens gradvise gang (G.G.G.)

0 Præliminær
1 Åbning
2 Læsningerne
3 Sangene
4 Paraden
5 Dansen
6 Besættelserne
7 Lukning¨

0 Præliminær  

Stedet har en MidterPæl med en AlterSokkel. I et af kvartererne (for eksempel nord eller øst) holder Goderne & Musikerne til (helst med et ekstra HelligRum bag sig), i de andre kvarterer findes siddepladser for forsamlingen uden om et dansegulv med MidterPælen som centrum.

Inden Ritens begyndelse har Præsten/Præstinden assisteret af sine medhjælpere tegnet passende billeder over danseområdet i et maleri som udslettes efterhånden som dansen begynder.

For eksempel kridt på indendørs trægulve, eller farvet sand udendørs. Sigilerne, billederne, på gulvet repræsenterer Strukturelle Geometriske SignalSystemer (S.G.S.).

Der kan fremsættes passende mad, drikke, røg, vand, duft eller andre typer offer til Ritens indledende faser på kryds og kors (K.O.K.) i disse mandaliske S.G.S..

1 Åbning

Riten begynder med, at Diakongruppen lader menigheden tage plads, mens de forordner de sidste nødvendige ting. Menigheden og Røger/Sprinklergruppen tager deres pladser, Diakongruppen har eventuelt vagter ved ind/ud-gangene til at assistere.

Når Diakongruppen melder klar, indfinder Korlederen sig med Præst & Præstinde (P.&.P.) som tager plads. Korlederen træder frem.

2 Læsningerne

Diakonen vil nu - eventuelt assisteret af andre forelæsere - begynde fikseringen af Betabølgens Cerebralpulserende Bevidsthed (B.C.B.) med læsning af tilsyneladende uendelige eksempler på menneskelig ideel tænkning og bønsmæssig plæderen.

For eksempel de i S.M.S. givne bønner og mantra'er blandt disse:

Endvidere anbefales det især i indledningen af Læsningen at oplæse love, forordninger, pagter & overenskomster inklusiv udvalgte dele af Grundloven, samt alle de for Societetet vigtige religions-, forsamlings-, forenings- og så videre rettigheder sikret ved politisk lovgivning.

Også salmebøgernes morgen- og aftenbønner, bønner for specielle lejligheder regnes yderst velegnede, sammen med hypnotisk dårende poesi & prosa (P.&.P.).

-: Sigtet bliver ikke at vække menigheden med mening og betydning, men at lulle sindet ind i vel-menende, -formulerede & -kendte verbalt fremstillede vederhæftigheder (V.F.V.) i menneskets ideelle stræben.

Der bliver altså ikke (her i Riten) brug for solistisk, kunstnerisk fremføring, men for 'brægende', u-differentieret og dog klart diktion, som steinersk recitativ sprogformning (S.R.S.) .

Kun de positive og gode indhold i disse civilisatoriskea og religiøse tekster fremhæves i fremstillingsformen (F.I.F.) med en effekt således, at disse affirmationer bekræftes akkumulativt (A.B.A.). Gradvist bliver de civilisatoriske tekster til overvejende bønner.

3 Sangene

Korlederen vil nu starte sangene. Der sættes blødt af med kendte salmer og sange fra Societetets Sangbøger, som kan omfatte religiøse og andre smukke folkelige sange, stadig med hovedvægt på positive affirmationer af den fælles sociale virkelighed.

Korlederen støttes under Sangene af især Røger- og SprinklerGrupperne, der har sang og dans som deres specielle område i Riten. Der veksles mellem gammelkendte sange og nye. Hensigten: at fiksere alfabølgelagets indre afslapning (A.I.A.) i tonal puls.

Lidt efter lidt koncentreres sangene omkring det pågældende Societets specielle Guder, og der kommer stadigt flere råb, klap, kald og magisk betonede besværgelser, formularer, maninger og mesninger. Med råbenes salutter begynder trommebatterierne, klokken, trianglen og så  fremdeles så småt at lyde med.

4 Paraden

Nu træder DiakonGruppen frem med Societets bannere i den første dans eller nærmere: paraden. Hensigten: at fixere REM-cerebral Registrering (R.-C.R.) i ThethaBølgeLaget via visuelle impulser, som lidt efter lidt overtages af trommedrønets auditive kørsel.

-: Først hilses Trommerne, som netop jo netop begynder at lyde, af Paraden, så hilses MidterPælen, idet Diakonen knytter forbindelsen til Trommerne og pælen, forbindelsen trækkes videre til Præsterne, til de eventuelt besøgende Gejstlige fra andre Societeter, så til Menigheden og eventuelt mekaniske registreringsmidler (M.RM.).

Hvis det pågældende Societet bruger for eksempel krukker eller anden paraphernelia eller har et offerdyr, findes der en sidste forbindelse, som knytter an til sådanne med de passende handlinger. Hverken kvinder eller mænd i DiakonGruppen bør under Paraden virke imposante, sexede, iøjnefaldende eller på anden vis mime verdsligt fordærv, de bør beflitte sig på at virke ene som visuelle arketypiske menneskeagtige billeder: som farve, form, lys og bevægelse i pulserende frekvens:

-: Overalt svinges fanerne fejende, som kunstfærdig tambourkunst kender (K.T.K.) det, og med sit sværd eller sin sabel, eller kårde, dels trækker Diakonen forbindelserne, dels udskæres de magiske figurer så som: penta-, hexa-, septa-, octa- og enneagrammerne, kors, cirkler og så videre efter Societetets indsigt & ingenium a (I.&.I.).

DiakonGruppen kan bevæge sig efter en sti anlagt imellem sigilerne (vèvé'erne) på jorden, men har det ofte som opgave at starte udslettelsen af disse figurermæssige synlige forekomster (F.S.F.).

5 Dansen

Så begynder dansen ved at Instrumenter, Sangere og Korleder for første gang samlet giver vind. Røgerne og Sprinklerne i deres festlige dragter kommer på gulvet og inddrager eventuelt medlemmer af menigheden.

Samtidigt åbnes for salg af lettere madvare og drikkelse, samt udskænkning af gratis vand. Det regnes for en fordel, hvis det pågældende Societet (for eksempel ved hjælp af ValaRitens Måder og Måder (M.O.M.)) har komponeret et sæt rytmiske sange og danse som specielt henvendes til den pågældende guddom på forsvarlig og ordentlig korrekt vis - inklusiv de for Guden svarende: kropsstillinger, fodtrin, fingerstillinger, magiske ord, paraphernelia, farver, dufte, seksuelle og digestive appetitter og så videre og så videre.

Her udover kan det anbefales at skabe friere danse med hel- eller halvimproviserede (H.E.H.) sange og betydninger udfra rytmerne i Ifa-udu-rullerne, samt udfra tonerne angivet for eksempel her og der i andre ruller).

6 Besættelserne

I løbet af dansen, som fortsætter så længe det skønnes nødigt, indfinder guderne sig i de besatte. Nogle besættelser med godt gudegreb (G.GG.) vil forløbe næsten uantastede eller blot bemærkede af præsterne, mens andre besættelser enten med lavere niveau af gudegreb, eller med voldsomt aktive og meddelsomme guder, kræver præsteskabets fulde påpasselighed (P.F.P.).

Udover deres paratviden udstyres præsterne derfor med diverse bøger, dedikerede elektroniske databaser (D.E.D.), formularsamlinger, våben af alle arter, især deres Stang (Asson), staven, altså, således at de kan modtage, behandle, kommunikere og afsende guderne korrekt med forretningsmaner, samt efterbehandle Instrumenterne, som oplæres løbende og i forbindelse med Riterne i at tjene den (eller de) Guddom(me) som manifesteres i dem via Ritens trancetilstand.

7 Lukning

På samme vis som traditionelle magiske ritualer og indvielsesceremonier kan man tænke sig, at præsteskabet lukker riten, når tiden herfor foreligger. Der kan anvendes det neddyssende penta- eller hexagramritual (se eventuelt her og der i Skole-rullerne), samt neddyssende versioner af ASA- og VANAV-Riterne (se eventuelt herom i Ritualrullerne).

Societetets ceremonielle scenesættere (S.C.S.)  kan også meget vel udvikle en egenartet sang, dans og/eller parade som afslutter Riten udfra egen indre I.&.I..

[OP]


Fodnoter til Kapitel 3.5

     a innovative: opfindsomme - ordet blev meget almindeligt i de år

     a civilisatoriske: som skaber et samfund med en godt fungerende grundidé (G.F.G.) om menneskeligt inkluderende medborgerskab (M.I.M.) og fællesforpligtet almen foreningsfolkelighed (FF.A.FF.)

     a ingenium: Opfindsomhed, påhitsomhed