Kapitel 3.0

VoodooVejens Visdom (VV.V.)

Kapitel 3.0i De to TidsSlangeTabeller (TS.T.
Kapitel 3.0ii Legba SolLøven (L.SL.)
Kapitel 3.0iii PejlePunkternes Synkretisk-Syntetiske PrikPointering (PP.S-S.PP.)
Kapitel 3.0iv Indledende evaluerende indstilling (I.E.I.)
Kapitel 3.0v Obeah & Wanga

Kapitel 3.0i

De to TidsSlangeTabeller (TST)

Solen og Månen har fra starten af nok betydet meget for menneskenes tidsopfattelse, deres rumopfattelse for ikke at skrive deres selvopfattelse. Hver har disse to himmellegemer skabte betingelser, som mennesker over alt på kloden har forholdt sig til. Oprindeligt mest Månen men så indenfor de sidste godt 35-15.000 år primært Solen:

Kapitel 3.0ii

Legba, SolLøven (L.SL.) 

Solen fremtræder da typisk også i Voodoo-traditionens øverste mandlige Mystère, eller mystagog: Legba. Rigaud skriver i sin både videnskabelige og etnisk indviede bog 'Secrets of Voodoo' ibid p. 45):

"Legba, udsprunget af og den mandlige grundtype på Voodoo, er solen som overværer riterne.". a

Med Voodoo-kulturen, central for dette afsnit, forholder det sig på en del punkter således, at der i løbet af udviklingen foregår dels en højnelse, dels en modsvarende sænkning af niveauerne og deres udtryk.

Grundliggende har de vestafrikanske stammefolk og deres efterkommere i det sydamerikanske fællesskaber med hukommelse og aner tilbage til stenalderen.

Hvor Maya-folkets eller de skandinaviske folks udviklingstid fra jæger og samlere til bondestenalder udvikler en agrar, altså bondsk interesse for sæson- og kalendertælling bundet til de samme lokale omgivelser og efterhånden bliver til jernalder og bykultur; så drejer det sig med Voodoo-kulturen egntlig også om en sådan kultur, der har lært sig agerbrug, husdyrhold og smedkunst, men en sådan kultur, der forflyttes fra sine oprindelige omgivelser og som ikke blot overlever, men også videreudvikles fra jernalder over middelalder til moderne tid via udvikling og fastholdelse -: det samme der forvandles til det samme.

'Liber Legis' (altså: 'Lovens Bog') belærer kapitel I.37:

"Også mantraerne og besværgelserne; obeahen og wangaen; stavens arbejde og sværdets arbejde; disse skal han lære og lære fra sig.".

Obeah (:trolddom) og wanga (: trylleformular, forhekselse) regnes for grundbegreber i "sort" magi, altså i Voodoo, set som en "sort" (: "afronedstammet" "negroid") kultur og religion.

Som afslutning for denne indledning defineres obeah nærmere: Her på dette tekststed i rullen synes det væsentligt og nødvendigt at fremhæve at:

-: de systemer og erfaringer som ekstrapoleres (E.S.E.a fra alle traditioner naturligvis først med disse rullers ord sættes i sammenhæng i øvrigt udfra systematisk anvendelse af ensformede grundliggende strukturer fungerende i alle disse tilsyneladende divergerende overleveringer.

Det bliver så her i teksten afgørende at forstå; at om end S.M.S. kunne hævde; at have udvidet indsigten i visse præ-historiske udtryksformer (for eksempel de to tællinger 1-13 og 13-1 og dobbeltspiralerne, Eye-Godess, BullMan og så videre som omtalt her og der og alle vegne i disse ruller og andetsteds) drejer det sig altså om, at vidt forskellige og uafhængige udtryksformer blev syntetiseret ind i helt nye former med væsensforskellige indhold både historisk set, samt dengang rullerne manifesteredes.

Og netop synkretisme og syntetisering (S.O.S.) regnes for nøglebegreber i forståelsen af Voodoo-kulturen, som under indtryk af såvel kristendom, Islam og meso-amerikanske indianeres visdom udvikledes i slavetidens fangeskab :

Kapitel 3.0iii

PejlePunkternes Synkretistisk-Syntetiske PrikPointering (PP.S-S.PP.)

Danskerne kom først med at ophæve og fordømme slaveriet, hvilket ikke giver en undskyldning for før at have støttet denne i fortiden vidt udbredte 'institution', som der ikke findes meget godt at skrive om set fra senere tiders demokartiske traditoner.

Det blev dog i kraft af denne sociale tvang og overtrædelse af råderetten over eget liv, egne lemmer og egen økonomi, at den afrikanske sorte gruppe blev tvunget til at videre- og sammentænke de oprindelige afrikanske stammeversioner af, hvad S.M.S. læseren efterhånden let genkender, som den globalt udbredte lokalt-kulturelt varierede sten- og bronzealder tradition med Solen, Månen og de øvrige himmelske aktører. [ii]

De to spiraler eller BeastMan dyr kendes som slangerne Da og Ai-Da, der begge fremstilles i Voodoo-riterne som slange-stave (Rigaud ibid p. 43 og 44f):

"Voodoo åbenbaringen nedstiger i den dobbelte form for slangerne Danbhalah Wédo og Aida Wédo" ... "I Voodoo ... er slangen ... kaldet Da og ... løven, kaldet Legba, overhoveder ved dyrkelsen."

"Mystagogen som bærer slangen Da er en anden slange, Ai-Da ... som mor til Voodoo'en Legba, er hun Solens kone, det vil sige, hun er månen. Afrikanerne kalder hende Mawu, men hun kendes bedst i Haiti som Erzuli." b

Denne triade med indbygget kvadrant, trihederkonstruktion, kendte S.M.S. som P.S.P., det vil skrive Potentissima Spiritualis Possessio, også kaldet: Acerrima Occupatio Animorum (A.O.A.) vél derhjemmefra som Vana-guderne: Frey, Freya og Njord den dobbelte, også Thelemitter som Had, Nu og Heru-Ra-Ha, den ligeledes dobbelte, også som Nu, Had, Babalon og Hoori (for eksempel) (Rigaud ibid p. 100):

"Trianglen repræsenterer Danbhalah - Legba - Erzulie (Voodoo's hellige treenighed) ..." c

Ligesom P.S.P. under S.M.S. altså gladeligt genfandt de to slangespiraler eller lure i Voodoo-traditionen, genkendtes betydningen af MidterSøjlen i myte og rite let. Måletræet: "Mjodvittner" eller Yggdrasil aksen, polen som sigtelinier til stjernehøjden (S.T.S.) heri indbefattet Pejlepunkter Til Polstjernen (P.T.P.) og endelig også set som dualitetens enhedsspænd(ing) alt meget tydelig fremtrædende og letgenkendeligt for den oldnordiske indsigt også i den meso-amrikanske Voodoo.

Endvidere genfandtes adskillige former for dén aktive magiske (mandlige) ritualitet, som i S.M.S. R.R.R. kaldes viljes- og kærlighedsriterne, altså: "ASA- & VANAV -Riterne". "Sunna- og Mani-riterne" genfindes ligeledes umiddelbart, (se mere herom senere i disse ruller), og der findes en tydelig forbindelse til 7-tallet i det passive magiske (kvindelige) ceremoniel (Vala-Riten, jævnfør foregående rulle). - (For eksempel Rigaud ibid p. 35ff og 85).

Om magerstaven, kaldet: Joukoujou, og dens relation til CenterPosten (eller -Pælen), i templet (kaldet: Oum'phor) (ibid p. 85ff):

"Den tilsnittede og opdelte pæl kaldet joukoujou repræsenterer Træet til Godt og Ondt - abre-sec ("tørt træ" eller Sol) og abre-mouillé ("vådt træ" eller Måne)."

"... joukoujou'en er, gennem sin med CenterPælen sammenfaldende symbolik, en af de principielle elementer i Voodoo."

"Den lavere part af joukoujou'en kaldes den 'sorte hest' eller 'sorte hund' ... Den øvre del kaldes den 'hvide hest' eller 'hvide hund' " 

"Den sorte hest eller sorte hund bliver i princippet 'besteget' af kirkegårdens ledende mystagoger: Baron Lørdag (: LørdagsBaronen), den astrale Saturn. Den hvide hest eller hvide hund, på den anden side, bliver 'besteget' af Mystagogen Danbhalah, solens astrale kilde."

"... joukoujou pælen, repræsenterer i sin geometriske helhed via sine indsnittede mærker alle trin af Voodoo indvielse"

"... lige som hver 'grad' af sjælen korresponderer til de forskellige farver på Legbas centerpæl ... og disse farver tilsvarer endvidere ikke blot Erzulie's regnbue (på 'punktet' Ai-Da Houé-Do, Legba's første kone) men de antager også Danbhalah Houé-Do's krybdyrsform.".

(ibid p. 45):

"Den kvindelige, eller lunare slange Aida-Wédo som ses malet på Oum'phor (:Tempel) væggene, er en sti af syv farver anvendt af den guddommelige magt som et medium for at transmittere sine ordre fra himlen til jorden.". a

Dette lange citat viser en del overensstemmende punkter med øvrige pensa i S.M.S.. At Midgårdsormen i nogle oldariske overleveringer (OA.O.) udfra bronzealderfortolkninger faktisk optræder som én luft og en (anden) vandslange bør tilføjes.

Illustration luft- og vandslangen

Luft- og Hav-slangerne efter gammelt kabbalistisk design i PunK Occult Badges tegnet af Carla Iacobone design Per Olsen

Endvidere findes der spørgsmålet om hvilken GudsKraft (:loa) som rider stavens ender, - her genspejles den oprindelige sol og måne forståelse og saturn-loa, Baron Samedie, der ses som den dunkle farlige ManiMands DødeFætter:

Kapitel 3.0iv

Indledende evaluerende indstilling (I.E.I.)

På samme vis som S.M.S. via Sunni & Mani-riterne højner den oprindelige SlangePolaritet, og via S.M.S. systems 7. grad reformulerer saturnbilledet ind i 'den Høje' 'Fuldt Materialiserede' formular for Odin, (se mere herom under Kapitel  3) synes det muligt her i arbejdet, at udvinde nogle specifikke enkeltdele fra Voodoo-kulturen, og (via den nævnte polaritet og saturnopfattelse) trænge ind bag denne kulturs skræmmebilleder:

-: ind til det stadigt & stærkt (S.&.S.) levende folk med stenaldervisdommen dels intakt, dels reformuleret op til og ind i alle klodens erkendelsesformer især de magiske.

Mange handleformer i Voodoo virker kongruentea med praktikker fra andre traditioner og den almene vest-østlige magi, de vil blive inddraget og fremstillet hvor nødigt og som sådan, men endvidere findes der 4 forhold i Voodoo, som kalder på den vakte interesse, hvis forskningsmål fremstår som:

(altså et sprog som fungerer mellem galaxerne, tæthederne, dimensionerne og de forskellige livsformer), et forskningsarbejde, som med dette afsnit vil nå væsentlige, ja afgørende videre skridt, ved at inddrage følgende tre områder af Voodoo-kulturen:

  1. Rituelle Punkter og Rytmik (Kapitel 2.1)

  2. Rituel Ekstase og Trance (Kapitel 2.2)

  3. Rituel Divination (Appendiks 2)

På alle tre områder: Rituelle Punkter og Rytmik, Rituel Ekstase og Rituel Divination har de forskellige stammer fra Afrika bibeholdt og videreudviklet oprindelige traditioner, kun husket vagt af andre kulturer og gisnet om med usikkerhed (se for eksempel Brøndsted om "SolTrommen fra Balkåkra" i Skåne, også Hauser og Agrells skrift om blandt andet lap-trommer, samt "Skalk" nummer 4 1991 e.v. p. 3ff).

Kapitel 3.0v

Obeah og Wanga

Men ud over at have bibeholdt visse traditioner fra oldtiden, har disse folk sofistikeret materialet enormt og selv om dette afsnit i sig selv repræsenterer endnu flere syntetiseringer af og sofistikeringer af deres, andres og S.M.S. materiale, findes der nok også en god grund til at "Liber Legis" (I.57) fremhæver netop denne tradition og ikke inkluderer den under blasfemien (III.49ff) (jævnfør slutnote 1 til Kapitel 1).

ObeahMan: et ord for medicinmand. Den nordiske tradition har mange (flere) udtryk for den slags mennesker. Op til slavetiden kendtes obeahman som en kæmpende, ritualistisk, ofte farlig magiker. Barrett definerer i sin bog 'The Sun and the Drum' med denne formulering (ibid p. 69, note udeladt):

"Ordene 'obeah' og 'obeahman' er kendt over hele Carribien. Ordene kommer fra Akan sproget i Ghana, West Afrika, hvor ordet obayi betyder hekseri. Så en 'obeahman' er en der kaster fortryllelse og sælger dødbringende amuletter. Hans arbejde er anti-samfund og den dag i dag er hans indflydelse dyster i Jamaica.". a

Obeahman = Gong Taoisten overfor Kung Fu-tse'aneren, men Barrett antyder at præsteskabet 'Myal', 'MyalMen' snart indgik forbund med ObeaMen under slaveriet i kampen mod undertrykkerne. Præsternes traditionelle rolle beskriver han (ibid p. 70):

"Ordene "myal" og "myalman" henviser til den klasse Afrikanske specialister som under åndelig indflydelse (myal) kan spore den onde indflydelse fra "obeahman", og det var dem som foreskrev urtekurene til at helbrede, de som var forheksede.". b

Traditionelt betød obeah altså det S.M.S. har kaldt den aktive, handlende, mandlige teurgiske magi (ASA), mens myal ligner hvad man har kaldt den passive, helende, kvindelige taumaturgiske magi (VANAV).

-: Eller slangen som opstigende rækker ud fra menneskenes verden til gudesfæren, eller slangen som krybende rækker fra det guddommelige ned til menneskesfæren (jævnfør  ovenstående citat fra Rigaud og "Liber Legis" I.26). (Også, i et andet aspekt, Slangen og Duen i "Lovens Bog" I.57) (Igen jævnfør note 1 til Kapitel  1).

Barrett citerer (ibid p. 69) H.G. DeLisser som i 1933 e.v. skrev:

"Både hekse og troldmænd, præster og præstinder blev bragt til Jamaica under slavehandlens tid, og slaverne anerkendte skellet mellem de førstnævnte og de sidstnævnte. Selv herrerne så, at de to klasser ikke var identiske, og så kaldte de (herrerne) de sidstnævnte "myal-men" og "myal-women" de folk som kurerede de som obeah-men havde såret.". c

  Oprindeligt diskuteres her formentligt en splittelse fra længe før (F.L.F.) overflytningen fra Afrika til Den Nye Verden, en splittelse kendt også fra  ThulR-institutionen (for eksempel  Vogt, W.H ), PrinsePræsten, eller i Ægyptens Gamle Rige: SolKongen óg YpperstePræsten i een.

Han som oprindeligt blandt jægere og samlere blev anføreren omgivet af udvalgte kendere: 'troldfolk', som ofte skulle tage skylden, når det fejlede selv for den store ThulR eller Phararo.

-: Historisk kendes det; at efterhånden som såvel kongedømme som kult specialiseres splittes rollerne op. Præsteskab, for eksempel 'myal', eller den gnostiske messes participanter, repræsenterer et fastboende, husdyrtæmmende (: mind-control) og agerdyrkende (: space-control) 'civiliseret' stadie, over den omvandrende jagende og samlende stærke leder med slæng.

Obeah-arbejdet, som omfatter alle former for traditionel trolddomskunst og hekseri, knyttes da også mere til jæger- og samlerstadiets indsigt i specialområder, som for eksempel måder ved hvilke visse vise virkninger (V.V.V.) også kaldet Vise Visse Virkninger (V.V.V.) opstår:

-: dyrespor i naturen, tegn på den ene eller anden plantes tilstedeværelse, drab på begge og som for eksempel virkninger opstået af forskellige måder: fælder og lokkemad eller anvendelse af berusende og giftige vækster.

På samme vis som Nertus eller Pan i dag misfremstilles dæmoniseret ligger måske her en forståelse af obeahs vanry:

-: denne videns indsigt repræsenterer en oldkundskab delvis overflødiggjort af nye tiders krav eller (re)produktionsbetingelser. Med husdyrhold og afgrødepleje bliver samler- og jægerstadiets plukke- og drabsrutiner barbariske: flytter ind i psyken, hvor de gamle tegn på det usynlige & ukendte (U.&.U.) stadig tydes med angst og bæven. [iii]

Obeah har specielt, og Voodoo generelt, på selv samme vis holdt fast i nogle arkaiske former som dette punkt om "GjalderRiten" vil omhandle:

Grundlaget for de mange overleverede såvel som ny-innoverede olderdagstræk i Voodooo-kulturen:

Denne kultur har i ganske usædvanlig - ja i reelt enestående grad - formået at såvel overleve som at engagere de overlevende, også selv om Voodoo, på samme vis som Aleister Crowley, Run Hubbard og Timothy Leary fremstilles ovenud dæmoniserede i den verdslige eller kun delvis indviede almenhed (henmod slutningen af dette første århundrede og også det første årtusinde af tiden).

-: For eksempel skriver Hyde, måske udfra Cannons lille grundige historiske redegørelse og dokumentation, i sin bog om "Brainwashing and other forms of Mind Control" (ibid p. 101):

"Voodoo er et eksempel på en yderst uvelkommen form for hjernevask," ... (ibid p. 102): "... det er kendt at kraften i hjernevask kan forårsage døden.".a

---------------------------------------------------------------

FODNOTER til Kapitel 2.0

     a "Legba, the origin and the male prototype of Voodoo, is the sun which presides over the rites."

     a ekstrapoleres: udtrækkes, uddrages, udledes

     b "The Voodoo revelation descends under the double form of the serpents Danbhalah Wédo and Aida Wédo"

&

"In Voodoo the ... serpent ... called Da and the ... lion, called Legba, preside at the head of the cult. & The mystère which bears the serpent Da is another serpent, Ai-Da ... As mother of the Voodoo Legba, she is the wife of the sun, that is, she is the moon. The africans call her Mawu, but she is best known in Haiti as Erzulie.".

(Rigaud 'Secrets og Voodoo' p. 43 & 44f).

     c "The triangel represents Danbhalah - Legba - Erzuli (the holy trinity of Voodoo) ...". 

(Rigaud ibid p. 100).

     a "The notched and graduated pole called the joukoujou represents the Tree of Good and Evil - the abre-sec ("dry tree" or Sun) and the abre-mouillé ("wet tree" or Moon).".

&

"... the joukoujou, through its similar symbolism to the center-post, is one of the principal elements of Voodoo."

&

"The lower part of the joukoujou is called the "black horse" or "black dog" ... The upper part is called the "white horse" or "white dog";"

&

"The black horse or black dog is "mounted," in principle, by the chief mystère of the cemetery: Baron Samedi, the astral Saturn. The white horse or white dog, on the other hand, is "mounted" by the mystère Danbhalah, the astral source of the sun." 

&

"... the pole of the joukoujou, in its geometric totality, represents by its notches all stages of Voodoo initiation"

&

"... just as every "degree" of the soul corresponds to the various colors on the center-post of Legba ... and these colors in turn not only match the rainbow of Erzulie (upon the "point" of Ai-Da Houé-Do, the principal wife of Legba) but they also assume the reptilian form of Danbhalah Houé-Do.".

&

(p. 45) "... the female, or lunar, serpent Aida-Wédo seen painted on the oum'phor walls is a path of seven colors employed by the divine power as a medium for transmitting his orders from the sky to the earth."

     a kongruente: overensstemmende, gensidigt samstemmende

     a "The words 'obeah' and 'obeahman' are known throughout the Carribbean. The word comes from the Akan language of Ghana, West Africa, where the word obayi means witchcraft. So an 'obeahman' is the one who casts spells and sells deadly charms. His work is anti-society and to this day his influence in Jamaica is sinister."

     b "The words 'myal' and 'myalman' refer to that class of African specialist who under spirit-possesion (myal) can detect the evil influence of the `obeahman', and they were the ones who prescribed the herbal cures for the healing of those who were bewitched.".

     c        "Both witches and wizards, priests and pristesses, were brought to Jamaica in the days of the slave trade, and the slaves recognized the distinction between the former and the latter. Even the masters saw that the two classes were not identical, and so they (the masters) called the latter 'myal-men' and 'myal-women' - the people who cured those that the obeah-men had injured."

     a  "Voodoo is an example of a most unwelcome form of mind control,"

&

(p. 102): "... it is known that the power of mind control can bring about death.".

[TOP]


SLUTNOTER til Kapitel 2.0 (inklusiv den hermeneutiske slutnote)

[i]. I Okkultismens Hemmelige Organisering (O.H.O.) findes der et sæt olderdagsmyter som findes folkeligt formidlet (F.F.F.) oralt og dramatisk, gennem symbol og indvielse i måske uendelige tider.

Det er måske blot en fantasifremstilling, en dagdrøm opstået i bondestenalderen hos de mennesker som skulle korrelere iagttagelsescirklens 360 grader og årets næsten 360 dage.

Fra old-ægyptisk overlevering kendes de 5 skuddage i hvilke Osiris, Isis, Nephtys, Set & Horus ifølge nogle myter blev født af VorFrue Nuit i hendes evige ekstatiske elskovsleg (E.E.E.) med Had, eller Geb, den falliske gud, hendes elsker kendt som den store GuldGås, Snadreren, Kagleren, Kvækkeren, Gnækkeren, Generalsekretæren og lignende.  

I den måske ældre orale myte fortælles om den gyldne tidsalder inden HimmelGudernes Krig om Guldet (se for eksempel Vølvens Spådom vers 21 Thøger Larsen Bind. 1 p. 21). De fleste oldtidsudsprungne religioners myter har en historie om englenes fald og om den store HimmelKrig eller SyndeFaldet, som satte en stopper for den gyldne tidsalder.

I moderne myter sidestilles disse handlinger med det meteornedslag (eller næsten nedslag) på jorden, som formodes at have udryddet alle større væsener inklusiv dinosaurerne:

-: Jævnfør også for eksempel Velikovsky & Sitchin og andres versioner drejer det sig om katastrofeagtige omrokeringer i SolSystemet, hvorved de 5, i senere overleveringer de 3 gyldne beboede juveler omkring den unge Sol ødelagdes, det vil skrive Merkur, (Venus), Jorden, Månen, Mars & Asteroiden, med blandt andet det resultat at:

-: Venus blev suget ind nærmere solen, at Månen blev en drabant, at Asteroiden blev til en pulveriseret ring af sten og is og at jordens akser skiftedes og omløbets perfekte bane blev forskudt til en pæreformet ellipse, som gjorde solåret ca. 5 1/4 dag længere.

Ovenstående repræsenterer uddrag af mange forskellige overleveringer og nok ikke alle informationer deri kan kaldes hverken sande eller faktisk. Kernen synes dog meget væsentlig, idet den tydeligt afspejler et grundproblem i denne dimension, hvor S.M.S. nu manifesteres som S.M.S.

I denne dimension 'passer' 'lige ved og næsten', for så vidt ad exemplum Cirklens 360o næsten passer med SolÅrets ca. 365 1/4 dag.

Virkelighedens Guddommelige Væsen  (V.G.V.) finder ikke en populariseret alment forståelig en-entydig fremstillingsform, men en mangesidigt nuanceret fremtrædelse for individuelle fraktaler, brøker og decimaler itereret og muteret i såre mangfoldige symbolskemaer (S.M.S.).

Alligevel indeholder myter som den om den gyldne tidsalders perfekte solår gnister fra den kunstneriske og videnskabelige ønsketænknings bål, som finder nærende ved i alle folkeslags overleveringer om de himmelske forstyrrelser, syndefaldet, den faldne by, den brudte, sunkne ø, de tabte kontinenter, fortidens storhed hvor 'tingene passede'.

*

[ii]. De ældste fund af humanoider (for eksempel berømte Lucy) stammer fra det afrikanske kontinent og det regnes for et konsolideringspunkt for Ifá, Santería og anden sort afro-amerikansk tænkning; at menneskeheden har sat sine ældste spor i Afrika. 

*

[iii]. I sin lille samling 'Loup Garou and Loa Tales' (: Varulve- og Loahistorier) forklarer folkemindeforskeren George Eaton Simpson (p. 219) at:

"Den almindelige bonde går til houngan, en præst i vodun-kulten, for at opnå magisk assistance til at skade sin fjende, men varulven har ikke brug for denne professionelle service.".

  (originaltekst)

Han altså mere end antyder, at præsteskabet, houngan, det oprindelige Myal-Menneske, som anvender spirituel trancebesættelse, også kan købes til at skade andre, altså kan påtage sig obeah-agtigt arbejde.

Andre forskere (for eksempel Seabrook & Wade Davis) har fremhævet og Liber Legis (I.37) omtaler obeah og wanga, som noget der skal læres og belæres videre om:

-: Der står ikke at trolddom & forbandelsesformularer skal praktiseres, tvært i mod antyder lære & belære, (: learn and teach), at disse ting skal kendes af præventivt defensive grunde. Alfred Métraux beskriver p. 267, denne holdning i en typisk variant:

"En hungan der er sit navn værdigt kender alle hekseriets teknikker, da han hele tiden behøves for at for at imødegå dem, men i sin ærlighed tillader han sig ikke selv at gøre brug af dem.".

  (originaltekst)

De malevolente obeah-folk har varulven som kending, fransk Loup Garou ibid p. 164 giver Milo Rigaud varulvens 7 - 8(0) fremtrædelsesformer:

SMS

  FormSkifteFamilier (FSF)

Sti

1

 Leopardmennesker

12

2

 Slangemennesker

13

3

 Elefantmennesker

14

4

 Uglemennesker

21

5

 Pythonmennesker

27

6

 Krokodillemennesker

30

7

 Ulvemennesker

32

8(0) Løvemennesker 0

Hele citatet (op. cit.) lyder´:

"De "røde sekter" er en art overlevelse af de hemmelige sekter i Afrika hvis medlemmer tror sig at være mystiske-dyre repræsentationer for klanens totemmer. Medlemmerne i disse sekter bliver "besteget" eller "besat" af disse totembeskyttere i hvis skin de udfører ekstraordinære handlinger. De kan blive loapardmænd, slangemænd, elefantmænd, uglemænd, pythonmænd, krokodillemænd, ulvemænd eller løvemænd."

(originaltekst)

Også Seabrook (2. del kap. 1) fortæller om en (ret moderat) version af disse societeter som arbejder med TrancePossesionsTeurgi (TPT) udfra højspecialiseret forarbejdning af menneskelige kadaverdele. Mere moderne main-stream Voodoo udgivelser expliciterer et afstandstagende forhold til disse under-ground grupperinger (For eksempel Martinié blandt andet p. 9f & p. 262).

Den gamle troldmandskaste og det nyere præsteskab smeltede altså delvis sammen i houngan & mambo, samtidigt med at obeah set som ondskabens arbejde organiseredes i de frygtede hemmelige selskaber som kendes i såvel oprindelige afrikanske som i den meso-amerikanske (og noget nær enhver anden) tradition.

Endvidere optræder præsterne selv som ledere af individuelle grupper hver specialiseret for sig og præsterne står ikke samlede i et overordnet hierarki; - udtrykt i for eksempel Alfred Métrauxs  'Voodoo in Haiti' p. 62:

"Selv om hungan og mambo ofte er tæt knyttet sammen, er de på ingen måde del af et egentligt organiseret korps. De er ledere af autonome sekter eller kultgrupper, snarere end medlemmer af et klerikalt hierarki.".

  (originaltekst)

--------------

George Eaton Simpson 'Loup Garou and Loa Tales' p. 219:

"The ordinary peasant goes to the  houngan, a priest in the vodun cult, to obtain magical assistance in injuring his enemy, but the loup garou does not need this professional service.".

Alfred Métraux 'Voodoo in Haiti' p. 267:

"A hungan worthy of the name knows all the techniques of sorcery since he is constantly required to counter them, but in his honesty he will not allow himself to make use of them.".

Milo Rigaud 'Secrets of Voodoo' p. 164:

"The "red sects" are a type of survival of the secret sects of Africa whose members believe themselves to be animals-myterious representations of the totems of the clans. The members of these sects are "mounted" or "possessed" by these totem protectors in whose skins they perform extraordinary feats. They may become leopardmen, serpentmen, elephantmen, owlmen, pythonmen, crocodilemen, wolfmen, or lionmen.".  

Alfred Métraux 'Voodoo in Haiti' p. 62:

"Although hungan and mambo are often closely linked with each other, they are by  no means part of a properly organized corps. They are the heads of autonomous sects or cult-groups, rather than members of a clerical hierarchy.". **

  [TOP]